ARN: Fel i kyl/frys – hävning av reparation flera gånger

Kunden köpte en ”side-by-side” på Internet som levererades i augusti 2019 med 1 års garanti. I februari 2020 upptäckte kunden att produkten lät onormalt högt.

 

Tillverkaren bytte först ut fläkten och senare kompressorn. Kunden reklamerade senare att produkten inte kylde varvid köldmediet byttes ut. Kunden anger att produkten servats minst 8 gånger och reparerats minst 3 gånger och begär därför hävning av köpet och vill inte ha något mer servicebesök.

Tillverkaren har registrerat totalt 3 serviceärenden för produkten, varav ett tillfälle avser service via telefon. Därutöver har man registrerat ytterligare ett servicetillfälle där kunden avböjt servicebesök. Företaget har nu inte fått möjlighet att inspektera om fel fortfarande föreligger.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att det inte går att bedöma om det finns kvarstående fel i produkten, vidare kan det i vart fall konstateras att produkten inte haft identiska fel.

ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Vitvaror backar – hushållsapparater plussar

I skuggan av den minskande bostadsproduktionen i Sverige och det ogynnsamma läget för större renoveringar, fortsätter försäljningen av vitvaror (MDA)

APPSTAT lanserat

APPLiA byter system för branschstatistiken. Det nya systemet APPSTAT har gemensamt utvecklats av branschföreningarna i Norden och först ut in

Manifest del 2 – Stöd till medborgare och ökat fokus på återbruk

Applia Europes manifest för 2024, som presenterades den 18 december 2023, är en ambitiös färdplan med praktiska rekommendationer för beslutsfattare

En svag avslutning på 2023

Årets december avslutade svagt för branschen som helhet, men med minus 6,5 procent ackumulerat mot föregående år, landade siffrorna för