ARN: Spricka i tvättmaskin – ersättning för leveransskada?

Kunden köpte en tvättmaskin på Internet som levererades i december 2020. Vid mottagande fanns inga synliga skador på emballaget. Efter omfattande renovering installerades produkten först i april 2021 och då upptäckte VVS-montören en spricka på ovansidan av tvättmaskinen.

Efter upptäckten av sprickan reklamerade kunden tvättmaskinen och krävde prisavdrag inklusive kostnader för installation med sammanlagt 2 584 kronor.

Säljaren konstaterade att kunden först 4 månader efter mottagandet reklamerat felet, vilket bör ligga kunden till last avseende när och hur skadan uppkommit. Vidare ifrågasättes ersättningsanspråket för installationen.

ARN konstaterade utifrån handlingarna i ärendet att felets art och omständigheterna i övrigt inte talar för att det rör sig om ett ursprungligt fel. ARN avslog kundens yrkande.


Branschnyheter


Elektronikskatten: Politisk verkstad och agerande nu 

Redan vid införandet 2017 av elektronikskatten, även kallad kemikalieskatten, var ifrågasättandet omfattande. Statens egna myndigheter, Skatteverket och Tullverket, avrådde från

Rapporten tydlig: Dramatisk ökning av skatteuttaget

APPLIA släpper idag en fulltäckande, uppföljande rapport om elektronikskattens påverkan under fjolåret och en prognos för hur skatten kommer att

Starka röster om LSKE

På en global marknad ska miljön ses som en global sak, det är budskapet från riksdagsmannen Larry Söder, Kristdemokraterna. Sverigedemokraterna

Vitvaror backar – hushållsapparater plussar

I skuggan av den minskande bostadsproduktionen i Sverige och det ogynnsamma läget för större renoveringar, fortsätter försäljningen av vitvaror (MDA)