Ordförande har ordet: De största branschsnackisarna 2021 och en inblick i 2022

De största branschsnackisarna 2021 och en blick in i 2022 sammanfattat av APPLiAs ordförande Kent Oderud.

De viktigaste snackisarna i vår bransch under året som gått har förstås påverkats av pandemin – det har gällt allt från leveransbrist på elektroniska komponenter till hur det omfattande hemmajobbandet och hemmavarandet påverkat branschens försäljning till rekordhöjder under året. Men också har det snackats om den nya energimärkningen för en del av våra branschprodukter och politikernas intensiva intresse att utreda om ytterligare avgifter kan läggas på vår bransch. Detta i form av utredningar om pantavgifter på småapparater, förslag på utökad elektronikskatt gällande även småapparater och överindexering med två procent utöver indexuppräkningen varje år på den nuvarande elektronikskatten/kemikalieskatten.

Spökkök och hybridmässor

I samhället märktes pandemins påverkan också i de nyord som presenterades av Språkrådet under december. Här återfinns nyord så som till exempel spökkök – dvs. ett matställe där menyn från en känd restaurang erbjuds enbart för avhämtning eller utkörning och det är säkert en anledning till att så många gastronomiska verksamheter runtom i Sverige klarat sig från konkurs. På samma sätt har hybridarbete och hybridmöte fått sällskap av en stor mängd andra hybridord, som hybridkonferens, hybridmässa och hybridkontor. Sedan har vi förstås lånat en del engelska begrepp såsom zoomtrötthet (efter Zoom fatigue) som indikerar mental utmattning som kan uppstå till följd av många videomöten. Årets allra bästa snackis är nog i alla fall vaccin mot Covid-19, eller hur?

Branschens reklamsnackisar

Annars var väl elsparkcyklarna, som låg kors och tvärs över gator och torg den snackis som irriterat de flesta. Å andra sidan så var det i vår bransch mycket positiva snackisar kring DeLonghis reklam för sina kaffemaskiner med Brad Pitt och andra massiva reklaminsatser för branschens företag (”Like a Bosch”, Electrolux med “For a better living”, Philips med skaftdammsugaren med våttorkningsfunktion samtidigt som de tidigare inslagen för Airfryer och Sonicare tandborstar fortsatte att rulla. Procter & Gamble (P&G) satsade också stort med eltandborstar under varumärket Oral-B och Miele satsar fortsatt på argument om sina vitvarors 20-åriga livslängd).

Vilka snackisar dyker upp i branschen 2022?

Under 2022 begår landet ”valår” igen – det kommer att betyda möjligheter till extra exponering av många av de frågor som rör sig inom vår bransch. Låt oss därför göra den verkningslösa svenska Elektronikskatten till en snackis och istället visa på hur en reglering av flamskyddsmedel på EU-nivå skulle vara mycket effektivare än denna ensidiga svenska särbestämmelse. Andra snackisar under 2022 kommer att gälla den nya konsumenträttsliga lagen med giltighet från 1 mars 2022, men också de nya lagar som gäller otillbörlig marknadsföring (t.ex. nya krav på information till konsumenter – med straffbeläggande av falska eller manipulerade konsumentrecensioner eller att endast publicera positiva recensioner) giltigt från den 28 maj 2022. Också kommer nya krav på information kring prissänkningar att regleras hårdare från detta datum.

Cirkulärt samhälle

Inom miljöområdet kommer snackisarna att rör sig om vitvarornas bidrag till att sänka energiförbrukningen, vilket sätter den europeiska energimärkningen och arbetet med denna i fokus. Det är fortfarande stora delar av produktgrupperna som ännu inte omfattas av de nya energimärkningarna. Cirkulariteten kommer också att komma i fokus – idag drivs den ju mest av försäljningen av begagnade varor på sajter som Blocket och Tradera, men vi ser tendenser till mer professionella upplägg också för återanvändning av upparbetade vitvaror och hushållsapparater. Dock måste vi se till att inte cirkulera och återanvända produkter med oönskade ämnen. T.ex. så måste vi avråda från att återanvända äldre kyl- och frysskåp med freoninnehåll. Dessa tas istället bättre omhand på ett miljöriktigt sätt inom ramen för vårt recyclingsystem för materialåtervinning.

Matsvinn – bäst före…

Matsvinn kommer också att fortsätta vara i fokus för debatten. Här erbjuder vår bransch många lösningar till förlängd matförvaring i form av avancerad kyl- och frysförvaring. Men den stora snackisen kommer att röra hur datummärkningen på mat uppfattas av konsumenter. Sedan några år tillbaka finns möjligheten för livsmedelsproducenter, som säljer produkter med bäst-före-datum, att också använda tilläggsmärkningen ”ofta bra efter”. I en konsumentundersökning från Livsmedelsverket uppger åtta av tio att de troligen skulle slänga mindre mat om den är märkt med ”bäst före – ofta bra efter”. Frågan är nu om någon av 2022-års snackisar kommer att slå den allra mest populära under 2021: vaccin mot Covid-19! Tills vi i verkligheten får veta, så kan vi ju redan nu öva på inledningen av nästa juls mest ”branschiga” text på känd julsång:

”MIDNATT RÅDER TYST DET ÄR I HUSEN, TYST I HUSEN.
KYLEN SURRAR, CHILLAR GÖR JU FRYSEN, CHILLAR FRYSEN.
TIPP TAPP, TIPP TAPP, TIPPE TIPPE TIPP TAPP, TIPP, TIPP T…APP(LiA)”

Väl mött,
Kent Oderud, ordförande APPLiA


Branschnyheter


Vitvaror backar – hushållsapparater plussar

I skuggan av den minskande bostadsproduktionen i Sverige och det ogynnsamma läget för större renoveringar, fortsätter försäljningen av vitvaror (MDA)

APPSTAT lanserat

APPLiA byter system för branschstatistiken. Det nya systemet APPSTAT har gemensamt utvecklats av branschföreningarna i Norden och först ut in

Manifest del 2 – Stöd till medborgare och ökat fokus på återbruk

Applia Europes manifest för 2024, som presenterades den 18 december 2023, är en ambitiös färdplan med praktiska rekommendationer för beslutsfattare

En svag avslutning på 2023

Årets december avslutade svagt för branschen som helhet, men med minus 6,5 procent ackumulerat mot föregående år, landade siffrorna för