Ytterligare ett rekordår för Elgiganten

Elgiganten meddelade i juli att verksamhetsåret 2021/2022 blev ännu ett nytt rekordår, och summeras med en resultatförbättring i samtliga kanaler.

 

Försäljningsintäkterna har ökat med 5 procent till 16,7 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 386 miljoner kronor, en ökning på 7,2 procent mot föregående år.

– Vi summerar ett år som vi trodde skulle utmana oss i att fortsätta öka ovanpå det extrema tillväxtåret 2020/2021. Det har dock under året varit tydligt att kundernas behov av elektronik och köksprodukter har fortsatt och att Elgiganten växer starkt i de flesta segment. Elgiganten stärker sin position i samtliga kanaler och förbättrar resultatet ytterligare, det är något som vi är både stolta och ödmjuka inför, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Ökningen som Elgiganten gjort inom sina kategorier kommer från deras satsningsområden företagsförsäljning, kök, tjänster och gaming. Elgiganten redovisar en ökning på företagsförsäljning med hela 17 procent under året. Satsningen inom kök med Elgigantens egna varumärke Epoq har en fortsatt stark utveckling och har växt med 37 procent. Det tredje satsningsområdet är tjänster både i de fysiska kanalerna och i hemmet som har ökat med 10 procent mot föregående år. Trots extrema ökningar förra året så växer gaming ytterligare med 15 procent.

Tydliga effekter av pandemin

I försäljningsutfallet syns fortsatt tydliga effekter av pandemin. Produkter som kopplas till hemmakontor ökade ytterligare mot föregående verksamhetsår. Men också många andra områden utvecklar sig mycket starkt. Försäljningen av robotdammsugare fördubblades i antal mot året innan och det såldes hela 57 100 stycken. Att kunna laga både god mat och förenkla matlagningen har också varit viktigt när man spenderat mer tid i hemmet. Elgiganten lyckades sälja 45 000 airfryers, vilket också motsvarar en dubblering från föregående år.

– Under pandemin kom vi att tvingas till att hitta nya lösningar för att klara av vår vardag och vårt arbete. Det vi tydligt kan se är att dessa beteenden och arbetssätt nu har blivit mera fasta rutiner. Hemmakontoret är här för att stanna och vi förväntas vara både flexibla och uppkopplade hela tiden. Samtidigt har många upptäckt hur nya typer av produkter såsom robotdammsugare, robotgräsklippare och slowcookers förenklar vardagen. Sett till omsättning har de senaste två årens utveckling fått den digitala utvecklingen att hoppa fram 2-3 år i tiden. Elektronik har aldrig varit så viktig som den är nu, säger Niclas Eriksson.

Mer information i Elgigantens pressmeddelande här, samt i Elgigantens bokslutskommuniké för året 2021/2022 som kan laddas ner som PDF här.

Text: Ola Larsson


Branschnyheter


Elektronikskatten: Politisk verkstad och agerande nu 

Redan vid införandet 2017 av elektronikskatten, även kallad kemikalieskatten, var ifrågasättandet omfattande. Statens egna myndigheter, Skatteverket och Tullverket, avrådde från

Rapporten tydlig: Dramatisk ökning av skatteuttaget

APPLIA släpper idag en fulltäckande, uppföljande rapport om elektronikskattens påverkan under fjolåret och en prognos för hur skatten kommer att

Starka röster om LSKE

På en global marknad ska miljön ses som en global sak, det är budskapet från riksdagsmannen Larry Söder, Kristdemokraterna. Sverigedemokraterna

Vitvaror backar – hushållsapparater plussar

I skuggan av den minskande bostadsproduktionen i Sverige och det ogynnsamma läget för större renoveringar, fortsätter försäljningen av vitvaror (MDA)