Dyson är nya medlemmar i APPLiA

APPLiA är glada att meddela att Dyson är nya medlemmar och vi hälsar dem välkomna!

1978 blev James Dyson frustrerad över att hans dammsugare fungerade allt sämre. Han plockade isär den och upptäckte att påsen täppts igen av damm så att sugkraften försämrades. Han hade nyss byggt ett industricyklontorn som separerade färgpartiklar från luften med centrifugalkraft. Kunde han få samma princip att fungera i en dammsugare? Fem år och 5127 prototyper senare hade han uppfunnit världens första påslösa dammsugare.

Dyson, som 2019 flyttade sitt huvudkontor från Malmesbury i England till Singapore, arbetar idag med sex huvudområden – dammsugare, hårvård, luftvård, hörlurar och belysning samt för företag även handtorkar – och företagets produkter säljs i fler än 75 länder. 2016 utsågs Dyson till Storbritanniens femte bästa varumärke enligt YouGov BrandIndex, före varumärken som YouTube och Apple. 2018 hade Dyson fler än 12 000 anställda – varav en tredjedel ingenjörer – och de investerar stort i framtidens teknologi.

Mer information om Dyson finns här.


Nyheter


Nytt år och avstamp för framtiden

APPLiA växer med nya medlemsföretag och utökar inriktningen, därtill har vi lanserar ett nordiskt system för branschstatistiken. Året har med

Bokslut för ett händelserikt år

Våra produkter har ett stort värde för hushållen och utbyten sker kontinuerligt även i sämre tider för konsumenterna. Ingen väljer

Rapport APPLiAs höstmöte 

Den 9 november var en viktig dag för APPLiA, då vi med stolthet genomförde ett framgångsrikt höstmöte. Morgonen kickstartades med

APPSTAT – branschens nya statistiksystem 

APPLiA framtidssäkrar och bygger nytt statistiksystem tillsammans med systerorganisationerna i Norden. Det nya systemet är i slutfasen och för 2024