Allt fler uppkopplade produkter i hemmet

För ett antal år sedan togs första steget, i och med att datorer och mobiler kopplades upp mot internet, och nu är vi mitt i andra steget, som innebär att i princip allting kopplas upp mot internet och på så sätt kan kopplas samman och kommunicera på olika sätt och vis – IoT, Internet of Things eller Sakernas Internet.

– Electrolux ska vara ledande när det gäller att forma framtiden för uppkopplade produkter som kan ge konsumenterna ännu bättre upplevelser både när det gäller matlagning och hur hemmet fungerar i stort, sade Jan Brockmann, Electrolux chef för Global Operations och FoU för snart sju år sedan på CES i Las Vegas 2016, i samband med att man offentliggjorde ett samarbete med Google.

Redan då visade Electrolux uppkopplade ångugnar försedda med inbyggd kamera som skickar video via WiFi till mobilen eller surfplattan, och via appen kan man också justera temperatur eller luftfuktighet i ugnen.

Electrolux är givetvis inte ensamma om att de senaste åren ha lanserat en rad uppkopplade produkter – deras uppkopplade ångugnar är endast ett exempel, och det kunde varit i princip vilken tillverkare som helst och vilken produktkategori som helst. De flesta tillverkare har i många år kopplat upp allt fler av sina produkter, vilket har medfört en rad nya möjligheter för konsumenter att förenkla sin tillvaro i hemmet. Och kanske ännu viktigare är att de via sina uppkopplade produkter samlar in en mängd data från användare, i syfte att framöver skapa ännu bättre och mer skräddarsydda produkter och tjänster. Uppkopplingen är alltså delvis ett sätt att längre fram i tiden erbjuda tjänster som inte existerar idag.

Två av tre är uppkopplade

Mark Benson, Head of Products & Engineering SmartThings på Samsung, berättade i samband med CES i år att fler än två tredjedelar av alla hem i USA är försedda med någon form av smart hem-produkt, och att vi nu börjar ana vad ett uppkopplat hem kan innebära.

Mark Benson presenterade Home Connectivity Alliance (HCA) som lanserades under CES 2022 i samarbete med Electrolux, Haier, GE Appliances, Arçelik, Trane och American Standard Heating & Air Conditioning. HCA, som är en medlemsdriven organisation, grundades för att främja innovation och förse konsumenter med säkra, driftskompatibla apparater i deras uppkopplade hem, kan man läsa på organisationens hemsida Homeconnectivityalliance.org – där man också ser att antalet medlemmar under det gångna året ökat från sju till 13, och de företag som tillkommit är Beko, Grundig, Leader, LG, Residio och Vestel.

Ett annat företag som ligger i framkant vad gäller uppkoppling är Bosch, och på CES 2022 berättade Tanja Rückert, Bosch Chief Digital Officer, att Bosch är ett ”Software + IoT”-företag, med 35 000 anställda mjukvaruutvecklare (av totalt 395 000 anställda), och att 100 procent av företagets elektriska produktkategorier nu är uppkopplingsbara.

2020 sålde Bosch fyra miljoner uppkopplingsbara produkter för hemmet (verktyg och hushållsprodukter) och 2021 växte antalet till sex miljoner, alltså 50 procent fler. Och 2025 ska alla Bosch produkter vara försedda med AI eller vara tillverkade med hjälp av AI.

Tre uppkopplade produktnyheter

Samsung har nyligen breddat sin Bespoke-serie med såväl tvättmaskiner som ugnar, och när det gäller ugnarna rör det sig om två nya serier (NV7000B och NQ7000B) med olika ångfunktioner som Full Steam, Add Steam och Natural Steam samt Air Frying och Air Sous Vide. Båda ugnsserierna är utrustade med SmartThings Cooking, som du får tillgång till via SmartThings-appen.

Bosch nya tvättmaskiner och torktumlare i Serie 8 är mer energieffektiva än vad den bästa energiklassificeringen kräver (tvättmaskinerna förbrukar 20 procent mindre energi än vad som krävs för att klassas som A, medan torktumlarna – en produktgrupp som fortfarande har den gamla energimärkningen – förbrukar 10 procent mindre energi än vad som krävs för att klassas som A+++). Det automatiska doseringssystemet i-DOS doserar ut exakt mängd tvättmedel för varje tvätt, så att både tvättmedel och vatten kan sparas jämfört med att dosera manuellt, och med appen Home Connect kan användaren skanna förpackningen till sitt favorittvättmedel så att koncentrationen av tvättmedlet meddelas till tvättmaskinen, för att på så sätt få extra doseringsprecision. Kommunikation, via appen Home Connect, mellan tvättmaskin och torktumlare ger dessutom en automatisk och optimerad inställning av torkprogram.

Miele har i höst lanserat en rad uppkopplade vitvaror, bland annat en ny serie kombiångugnar som försetts med funktionen HydroClean, vilket innebär att de rengör sig själva. Pyrolys är inget alternativ i kombiångugnar eftersom den höga temperaturen inte fungerar bra ihop med de packningar som finns i produkten, varför Miele utvecklat HydroClean – ett rengöringsprogram som vid 75 graders temperatur rengör ugnen invändigt på 2,5-5 timmar. Miele rekommenderar att man kör programmet en gång i kvartalet, eller oftare om man rostar och grillar mycket i ugnen.

Nya lagar för uppkopplade produkter är på gång

EU-kommissionen föreslog den 15 september 2022 nya cybersäkerhetskrav för uppkopplade produkter och underordnade tjänster.

En kort sammanfattning av bakgrunden är att digitala produkter och tjänster skapar möjligheter för EU:s ekonomier och samhällen. Men de leder också till nya utmaningar – när allt är uppkopplat kan en cybersäkerhetsincident påverka ett helt system och störa ekonomiska och sociala aktiviteter.

Initiativet syftar till att möta marknadens behov och skydda konsumenter från osäkra produkter genom att införa gemensamma cybersäkerhetsregler för tillverkare och leverantörer av materiella och immateriella digitala produkter och tjänster.

Cyber resilience act – new cybersecurity rules for digital products and ancillary services kan du ladda ner ”Förslag till EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING om övergripande cybersäkerhetskrav för produkter med digitala element och om ändring av förordning (EU) 2019/1020” samt ett antal kompletterande dokument, och man kan komma med feedback på förslaget.

Text: Ola Larsson


Branschnyheter


Produktnyheter för allergiker, trångbodda och energimedvetna

Skaftdammsugare med dammsugarpåsar, lyxig och kompakt espressomaskin och kombimaskin med hybridteknik till tvättstugan. APPLiAs medlemsföretag lanserar ständigt nya innovativa produkter för hemmets alla

De’Longhi har presenterat hållbarhetsmanifestet ”Transforming with Integrity”

De’Longhi presenterade den 1 november det nya hållbarhetsmanifestet ”Transforming with integrity”, som förklarar De’Longhis hållbarhetsarbete, motiv och uppdrag genom tre

Electrolux och Houdini samarbetar för hållbar klädvård

Med hållbarhet och cirkulära affärsmodeller gemensamt utökar Electrolux och Houdini Sportswear sitt samarbete genom att öppna en hub i Houdinis

Smeg öppnar upp nyrenoverat showroom och butik i Malmö

Smeg öppnade sin svenska filial 2005 i det expansiva området Dockan i Västra hamnen, Malmö. Här vill man visa upp