Är rött gångbart på marknaden 2022?

Medan de större vitvarorna har fått anpassa sig efter hemmens mer neutrala färger har de mindre hushållsapparaterna getts mer utrymme att ta för sig när det kommer till färg. APPLiAnytt djupdyker i kärlekens röda färg!

 

Genom vitvaruhistorien har den röda färgen haft en underordnad betydelse på branschens produkter. Med undantag från 1970-talets utflippade färgsättningar på de större vitvarorna så har dessa under de senaste decennierna dominerats av färgerna vitt, rostfritt och svart. Röda ’vitvaror’ syns numer mest som ikoniska och klassiska repliker av t.ex. kylskåp och spisar.

För branschens mindre hushållsapparater är det annorlunda. För dessa har en röd färgsättning hängt med genom åren och snarast fått en renässans under 2000-talet. Vem har inte haft en röd dammsugare därhemma? Eller en metallicröd vattenkokare i det i övrigt helvita köket?

Teorin bakom det faktum att just småapparater har efterfrågats i mer modiga färger är fullkomligt logisk. De större vitvarorna har tidigare underordnat sig själva kökets färgsättning. De har anpassats färgmässigt till det omgivande köket och därför varit mer neutrala. De mindre hushållsapparaterna har tillåtits sticka ut mer färgmässigt och ofta utgjort en färgklick i köket. Andelen småapparater som köps som julklappar eller presenter är dessutom ansenlig – och visst är det roligare att ge bort något färgglatt än något HSB-grått?

”Branschen ser rött!”

Flera av branschens företag är närmast kända för sin röda färgsättning av sina produkter. Kaffebryggarna här ovan finns i en mängd olika färger från ett av branschens företag och de finns till och med i två olika röda färgsättningar på nära nog identiska kaffebryggare. En i lysande rött och en i metallic-rött utförande.

KitchenAid – en färgsprakande ikon i rött

APPLiAnytt passade på att fråga ett annat av företagen i branschen med, i det närmaste, en ikonisk strategi kring hur färger används i produktutvecklingen – för vi vill ju veta mer om hur viktig den röda färgen är inför den Alla Hjärtans Dag som väntar oss den 14 februari.

Vi frågar därför nyfiket Cecilia Liss, Nordenchef för KitchenAid SDA sedan 2016, om färgens betydelse för marknadsföring och försäljning.

Vilken av era ikoniska hushållsapparater är det som säljer allra bäst i rött utförande?

”Vår ikoniska Artisan Stand Mixer (köksmaskin) är den produkt som säljer bäst av våra röda produkter. Vår klassiska färg Empire Red är den som de flesta känner igen som KitchenAid-färgen. Sen ett antal år tillbaka har vi även en till nyans av rött, vår populära färg Candy Apple, som sticker ut ännu mer genom sin glansiga, metalliska finish. I båda dessa röda nyanser har konsumenterna även möjlighet att matcha med andra KitchenAid produkter såsom blender, vattenkokare, brödrost och matberedare.”

Hur stor andel säljs i rött jämfört med andra färger uppskattar du?

”Röda varianter är topp fyra mest sålda färger bland alla våra olika färger.”

Vilka färger konkurrerar med rött om tätpositionen i ert sortiment?

”Vi på KitchenAid älskar färg och är välkända för vårt stora utbud av färger. Vi erbjuder idag cirka 30 st olika färger på våra Artisan Stand Mixers. Många konsumenter blir väldigt inspirerade av en ny färg och i fjol lanserade vi Honey som vår Color of the Year – en varm färg som utstrålar gemenskap och som därför passar väldigt bra i covid-tider och som blev en stark säljare. Andra storsäljare är svart, olika toner av silver/grått samt vitt. Matta färger har dessutom blivit mer populära under de senaste åren.”

Färg driver försäljning

Ser du någon extra skjuts i försäljningen av dessa produkter till de ’röda’ tillfällena runt jul och Alla Hjärtans Dag?
”Självklart ger det alltid en extra skjuts i försäljningen när den röda färgen får mer uppmärksamhet och synlighet i handeln. Röd är en väldigt tacksam färg att exponera. Vår ikoniska Stand Mixer i rött blir ett naturligt inslag hos våra partners i dessa tider och det ger givetvis en trevlig effekt på försäljningen.”

Vi tackar Cecilia för intervjun och önskar en Happy Alla Hjärtans Dag när det blir dags, se nu till att skylta RÖTT i butiken!

Kent Oderud, ordförande APPLiA


Branschnyheter


Tre extra energisnåla produktnyheter

Energisnåla produkter blir en allt viktigare produktkategori för APPLiAs medlemmar. Under hösten har flera företag lanserat nya vitvaror med energiklass

Energibesparingar inför vintern – tips till hushållen

Energikonsumtionen är i ständigt fokus och just nu möts vi dagligen av råd kring hur vi spar såväl el som

Dammsugare, dekorsatser och intelligenta ugnar

Wilfa kliver i och med lanseringen av Innovac Sensor in på dammsugarmarknaden igen, Bertazzoni ger användarna möjligheten att sätta en

Utökat lagstöd för kontroll av produkter

Den 25 juli i år trädde lagändringar i kraft inom ekodesign- och energimärkningsområdena i Sverige, detta som en följd av