Årets Julklapp 2022 – en branschprodukt?

Den 17 november presenterar HUI Research Årets Julklapp, för 35:e året i rad! Applia håller tummarna för att det i år blir en produkt från vår bransch.

Att utse Årets Julklapp och sätta en prognos för omsättningen i den kommande julhandeln är en tradition som HUI Research genomfört sedan 1988, då bakmaskinen tilldelades äran. Därefter dröjde det 26 år innan det åter blev en produkt från vår bransch – råsaftcentrifugen 2013. Två år senare utsågs robotdammsugaren men fjolårets vinnare, evenemangsbiljetten, var desto längre ifrån våra medlemmars produktsortiment.

I år var vi däremot en chans igen, i alla fall enligt Prisjakts Konsumentkompassen Q4 2022, där vi kan läsa att ”Airfryern förväntas bli årets riktiga julklapp 2022”.

Om branschen fick bestämma

APPLiAnytt frågade några i branschen vad de skulle vilja se som ”Årets julklapp 2022” och varför.

– Jag skulle vilja se ”Gåva till Ukraina” som årets julklapp. Tänker att vintern och kylan kommer snart. Situationen blir allt extremare med kyla och brist på el och värme. Då borde vi skänka en gåva till befolkningen där för att hjälpa i nöden, säger Peder Qwist, Severin Svenska AB.

– Airfryer av många anledningar. Men kanske framförallt för att den drar 50 procent mindre el jämfört med en vanlig ugn när du gör fyra portioner rotfrukter eller pommes, säger Mattias Forsell, Wilfa.

– Det logiska vore att ge hela familjen en modern kyl/frys som julklapp för att ersätta den strömslukande trotjänaren som frustar i köket och ger frispel i el-mätaren. Det finns tusenlappar att spara i energikostnad i ett modernt kylskåp. Årets mest solklara julklapp! Nu finns dessutom A-klassade skåp enligt den nya EU-klassificeringen med maximal energieffektivitet – så det är bara att ta fram julpappret och tejpen för att börja inslagningen, säger Jhonny Bergman, BSH.

Text: Ola Larsson

 


 

Kriterier enligt HUI Research

Årets Julklapp ska leva upp till ett eller flera av följande tre kriterier:

* Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
* Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
* Produkten ska representera den tid vi lever i


Branschnyheter


Produktnyheter för allergiker, trångbodda och energimedvetna

Skaftdammsugare med dammsugarpåsar, lyxig och kompakt espressomaskin och kombimaskin med hybridteknik till tvättstugan. APPLiAs medlemsföretag lanserar ständigt nya innovativa produkter för hemmets alla

De’Longhi har presenterat hållbarhetsmanifestet ”Transforming with Integrity”

De’Longhi presenterade den 1 november det nya hållbarhetsmanifestet ”Transforming with integrity”, som förklarar De’Longhis hållbarhetsarbete, motiv och uppdrag genom tre

Electrolux och Houdini samarbetar för hållbar klädvård

Med hållbarhet och cirkulära affärsmodeller gemensamt utökar Electrolux och Houdini Sportswear sitt samarbete genom att öppna en hub i Houdinis

Smeg öppnar upp nyrenoverat showroom och butik i Malmö

Smeg öppnade sin svenska filial 2005 i det expansiva området Dockan i Västra hamnen, Malmö. Här vill man visa upp