ARN: avslår kundens yrkande

Kunden köpte i december 2019 en diskmaskin. I april 2021 angav diskmaskinen en felkod som uppmanade kunden att ta kontakt med tillverkarens service enligt bruksanvisning. Då det var 3 veckors väntetid vägledde tekniker i telefonsupport kunden för att göra en fabriksåterställning vilket inte avhjälpte felet och tekniker bokades in. Kunden begär betalningsbefrielse från faktura på teknikerbesöket.

Säljarens tekniker har på plats konstaterat att kundens felaktiga inställning av vattenhårdheten skapat felet så att elementet har gått sönder p.g.a. kalkbeläggning som inte omfattas av garanti.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att produkten inte har ett ursprungligt fel. ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Nya skattesatser – skatten höjs med 9,31 procent

Så var det dags igen – efter fem månader ska skattesatserna vid deklaration av elektronikskatten åter uppdateras vid årsskiftet. Denna

Black Friday blev Black Week – och blir Black Month 

Black Friday, en tradition som började i Philadelphia, USA, under 1960-talet, har genomgått en stor utveckling. Från att ha varit

En mörk september

Den tilltagande lågkonjunkturen och den kraftigt ökade elektronikskatten vid halvårsskiftet gav en rejäl tillbakagång för införsäljningen av vitvaror till den

Matter 1.2 – med stöd för nio nya produktkategorier 

The Connectivity Standards Alliance har meddelat att Matter version 1.2 nu är tillgänglig för tillverkare och plattformar. Matter är namnet