ARN: avslår kundens yrkande

Kunden köpte i december 2019 en diskmaskin. I april 2021 angav diskmaskinen en felkod som uppmanade kunden att ta kontakt med tillverkarens service enligt bruksanvisning. Då det var 3 veckors väntetid vägledde tekniker i telefonsupport kunden för att göra en fabriksåterställning vilket inte avhjälpte felet och tekniker bokades in. Kunden begär betalningsbefrielse från faktura på teknikerbesöket.

Säljarens tekniker har på plats konstaterat att kundens felaktiga inställning av vattenhårdheten skapat felet så att elementet har gått sönder p.g.a. kalkbeläggning som inte omfattas av garanti.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att produkten inte har ett ursprungligt fel. ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Frida Faxborn, näringspolitisk expert på TechSverige, Pernilla Enebrink, vd på ElektronikBranschen, Kent Oderud, ordförande i APPLiA. Bild: Grøtt, Vegard, Pressbild

Skarp branschöverskridande kritik mot elektronikskatten

Den första juli ändras elektronikskattens utformning och avdrag blir endast möjligt om varan inte innehåller brom, klor eller fosfor. Om

Ny hållbarhetsrapport från El-kretsen

El-Kretsen släppte i april sin hållbarhetsredovisning för 2022. Rapporten visar, förutom att närmare 155 000 ton material har samlat in

Årsmöte med APPLiA 

Årsmötet inleddes med ett föredrag om IT-säkerhet och vilka förebyggande åtgärder företag kan skapa i sina egna bolag för att

Sänkta skattesatser ger högre skatteuttag 

Det här är en argumenterande text från Applias ordförande Kent Oderud med syfte att påverka.  Hör och häpna – taket