ARN: avslår kundens yrkande

Kunden köpte i december 2019 en diskmaskin. I april 2021 angav diskmaskinen en felkod som uppmanade kunden att ta kontakt med tillverkarens service enligt bruksanvisning. Då det var 3 veckors väntetid vägledde tekniker i telefonsupport kunden för att göra en fabriksåterställning vilket inte avhjälpte felet och tekniker bokades in. Kunden begär betalningsbefrielse från faktura på teknikerbesöket.

Säljarens tekniker har på plats konstaterat att kundens felaktiga inställning av vattenhårdheten skapat felet så att elementet har gått sönder p.g.a. kalkbeläggning som inte omfattas av garanti.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att produkten inte har ett ursprungligt fel. ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Dammsugare, dekorsatser och intelligenta ugnar

Wilfa kliver i och med lanseringen av Innovac Sensor in på dammsugarmarknaden igen, Bertazzoni ger användarna möjligheten att sätta en

Utökat lagstöd för kontroll av produkter

Den 25 juli i år trädde lagändringar i kraft inom ekodesign- och energimärkningsområdena i Sverige, detta som en följd av

Möt Van Hanna, student på Connected home

Serviceingenjör Connected Home, som bedrivs av Teknikhögskolan, är en distansutbildning som APPLiA ansökte om att få starta 2019 då behovet

Matsvinnsdagen & Kaffets dag

Internationella matsvinnsdagen är, sedan 2020, instiftad av FN och infaller den 29 september varje år. Samma dag är det Kaffets