ARN: Fel i kyl/frys – hävning av reparation flera gånger

Kunden köpte en ”side-by-side” på Internet som levererades i augusti 2019 med 1 års garanti. I februari 2020 upptäckte kunden att produkten lät onormalt högt.

 

Tillverkaren bytte först ut fläkten och senare kompressorn. Kunden reklamerade senare att produkten inte kylde varvid köldmediet byttes ut. Kunden anger att produkten servats minst 8 gånger och reparerats minst 3 gånger och begär därför hävning av köpet och vill inte ha något mer servicebesök.

Tillverkaren har registrerat totalt 3 serviceärenden för produkten, varav ett tillfälle avser service via telefon. Därutöver har man registrerat ytterligare ett servicetillfälle där kunden avböjt servicebesök. Företaget har nu inte fått möjlighet att inspektera om fel fortfarande föreligger.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att det inte går att bedöma om det finns kvarstående fel i produkten, vidare kan det i vart fall konstateras att produkten inte haft identiska fel.

ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Expertens tips – så skyddar du ditt hem mot hackare

Digitaliseringens fördelar är många – komfort, hållbarhet och tideffektivitet är några av de faktorer som kan öka tack vare smarta

Industriell innovation, hållbarhet och tjänstetillväxt

2023 inleddes med CES, Consumer Electronics Show, i Las Vegas – ett mecka för produktnyheter och tekniska innovationer. Applia bevakade

Trendspaning CES – Consumer Electronics Show

Förändringsarbetet på CES har pågåt under flera år och nu även resulterat i att arrangären bytt namn till CTA –

Ännu hög takt i färdigställandet av bostäder

Allt är inte mörkt på byggmarknaden för bostäder. I alla fall inte på kort sikt. Antalet färdigställda bostäder har hållit