ARN: Fel i kyl/frys – hävning av reparation flera gånger

Kunden köpte en ”side-by-side” på Internet som levererades i augusti 2019 med 1 års garanti. I februari 2020 upptäckte kunden att produkten lät onormalt högt.

 

Tillverkaren bytte först ut fläkten och senare kompressorn. Kunden reklamerade senare att produkten inte kylde varvid köldmediet byttes ut. Kunden anger att produkten servats minst 8 gånger och reparerats minst 3 gånger och begär därför hävning av köpet och vill inte ha något mer servicebesök.

Tillverkaren har registrerat totalt 3 serviceärenden för produkten, varav ett tillfälle avser service via telefon. Därutöver har man registrerat ytterligare ett servicetillfälle där kunden avböjt servicebesök. Företaget har nu inte fått möjlighet att inspektera om fel fortfarande föreligger.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att det inte går att bedöma om det finns kvarstående fel i produkten, vidare kan det i vart fall konstateras att produkten inte haft identiska fel.

ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Produktnytt: En kvartett stora och små nyheter

Fyra företag lanserar nu ett antal nya produkter, och det handlar om induktionshällar med integrerad fläkt och flexibla zoner från

Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med

Poddtips

Market Headlines – för dig som vill ha koll på läget På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt