ARN: Fel i kyl/frys – hävning av reparation flera gånger

Kunden köpte en ”side-by-side” på Internet som levererades i augusti 2019 med 1 års garanti. I februari 2020 upptäckte kunden att produkten lät onormalt högt.

 

Tillverkaren bytte först ut fläkten och senare kompressorn. Kunden reklamerade senare att produkten inte kylde varvid köldmediet byttes ut. Kunden anger att produkten servats minst 8 gånger och reparerats minst 3 gånger och begär därför hävning av köpet och vill inte ha något mer servicebesök.

Tillverkaren har registrerat totalt 3 serviceärenden för produkten, varav ett tillfälle avser service via telefon. Därutöver har man registrerat ytterligare ett servicetillfälle där kunden avböjt servicebesök. Företaget har nu inte fått möjlighet att inspektera om fel fortfarande föreligger.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att det inte går att bedöma om det finns kvarstående fel i produkten, vidare kan det i vart fall konstateras att produkten inte haft identiska fel.

ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Frida Faxborn, näringspolitisk expert på TechSverige, Pernilla Enebrink, vd på ElektronikBranschen, Kent Oderud, ordförande i APPLiA. Bild: Grøtt, Vegard, Pressbild

Skarp branschöverskridande kritik mot elektronikskatten

Den första juli ändras elektronikskattens utformning och avdrag blir endast möjligt om varan inte innehåller brom, klor eller fosfor. Om

Ny hållbarhetsrapport från El-kretsen

El-Kretsen släppte i april sin hållbarhetsredovisning för 2022. Rapporten visar, förutom att närmare 155 000 ton material har samlat in

Årsmöte med APPLiA 

Årsmötet inleddes med ett föredrag om IT-säkerhet och vilka förebyggande åtgärder företag kan skapa i sina egna bolag för att

Sänkta skattesatser ger högre skatteuttag 

Det här är en argumenterande text från Applias ordförande Kent Oderud med syfte att påverka.  Hör och häpna – taket