ARN: Fel i kyl/frys – hävning av reparation flera gånger

Kunden köpte en ”side-by-side” på Internet som levererades i augusti 2019 med 1 års garanti. I februari 2020 upptäckte kunden att produkten lät onormalt högt.

 

Tillverkaren bytte först ut fläkten och senare kompressorn. Kunden reklamerade senare att produkten inte kylde varvid köldmediet byttes ut. Kunden anger att produkten servats minst 8 gånger och reparerats minst 3 gånger och begär därför hävning av köpet och vill inte ha något mer servicebesök.

Tillverkaren har registrerat totalt 3 serviceärenden för produkten, varav ett tillfälle avser service via telefon. Därutöver har man registrerat ytterligare ett servicetillfälle där kunden avböjt servicebesök. Företaget har nu inte fått möjlighet att inspektera om fel fortfarande föreligger.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att det inte går att bedöma om det finns kvarstående fel i produkten, vidare kan det i vart fall konstateras att produkten inte haft identiska fel.

ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Nya skattesatser – skatten höjs med 9,31 procent

Så var det dags igen – efter fem månader ska skattesatserna vid deklaration av elektronikskatten åter uppdateras vid årsskiftet. Denna

Black Friday blev Black Week – och blir Black Month 

Black Friday, en tradition som började i Philadelphia, USA, under 1960-talet, har genomgått en stor utveckling. Från att ha varit

En mörk september

Den tilltagande lågkonjunkturen och den kraftigt ökade elektronikskatten vid halvårsskiftet gav en rejäl tillbakagång för införsäljningen av vitvaror till den

Matter 1.2 – med stöd för nio nya produktkategorier 

The Connectivity Standards Alliance har meddelat att Matter version 1.2 nu är tillgänglig för tillverkare och plattformar. Matter är namnet