ARN: Fel i torktumlare – omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturor

Kunden köpte i september 2018 en torktumlare. Kunden upptäckte redan från början att det uppstod ovanligt mycket ludd och att flera handdukar slitits sönder. I oktober 2020 reklamerade kunden felet och vid 2 tillfällen var tekniker på plats, företaget har även tagit in maskinen för långtidstest.

 

Kunden har erhållit 2 fakturor på totalt 6 1 88 kronor. Kunden begär omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturorna.

Tillverkaren har felsökt produkten på kundens begäran. Företaget har informerat kunden om att debitering kommer att ske om man inte finner ursprungligt fel.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att konsumenten reklamerat fel först 2 år efter att det upptäckts. Vidare konstateras att det utifrån servicerapport inte finns något påvisat fel.

ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Frida Faxborn, näringspolitisk expert på TechSverige, Pernilla Enebrink, vd på ElektronikBranschen, Kent Oderud, ordförande i APPLiA. Bild: Grøtt, Vegard, Pressbild

Skarp branschöverskridande kritik mot elektronikskatten

Den första juli ändras elektronikskattens utformning och avdrag blir endast möjligt om varan inte innehåller brom, klor eller fosfor. Om

Ny hållbarhetsrapport från El-kretsen

El-Kretsen släppte i april sin hållbarhetsredovisning för 2022. Rapporten visar, förutom att närmare 155 000 ton material har samlat in

Årsmöte med APPLiA 

Årsmötet inleddes med ett föredrag om IT-säkerhet och vilka förebyggande åtgärder företag kan skapa i sina egna bolag för att

Sänkta skattesatser ger högre skatteuttag 

Det här är en argumenterande text från Applias ordförande Kent Oderud med syfte att påverka.  Hör och häpna – taket