ARN: Fel i torktumlare – omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturor

Kunden köpte i september 2018 en torktumlare. Kunden upptäckte redan från början att det uppstod ovanligt mycket ludd och att flera handdukar slitits sönder. I oktober 2020 reklamerade kunden felet och vid 2 tillfällen var tekniker på plats, företaget har även tagit in maskinen för långtidstest.

 

Kunden har erhållit 2 fakturor på totalt 6 1 88 kronor. Kunden begär omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturorna.

Tillverkaren har felsökt produkten på kundens begäran. Företaget har informerat kunden om att debitering kommer att ske om man inte finner ursprungligt fel.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att konsumenten reklamerat fel först 2 år efter att det upptäckts. Vidare konstateras att det utifrån servicerapport inte finns något påvisat fel.

ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Expertens tips – så skyddar du ditt hem mot hackare

Digitaliseringens fördelar är många – komfort, hållbarhet och tideffektivitet är några av de faktorer som kan öka tack vare smarta

Industriell innovation, hållbarhet och tjänstetillväxt

2023 inleddes med CES, Consumer Electronics Show, i Las Vegas – ett mecka för produktnyheter och tekniska innovationer. Applia bevakade

Trendspaning CES – Consumer Electronics Show

Förändringsarbetet på CES har pågåt under flera år och nu även resulterat i att arrangären bytt namn till CTA –

Ännu hög takt i färdigställandet av bostäder

Allt är inte mörkt på byggmarknaden för bostäder. I alla fall inte på kort sikt. Antalet färdigställda bostäder har hållit