ARN: Fel i torktumlare – omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturor

Kunden köpte i september 2018 en torktumlare. Kunden upptäckte redan från början att det uppstod ovanligt mycket ludd och att flera handdukar slitits sönder. I oktober 2020 reklamerade kunden felet och vid 2 tillfällen var tekniker på plats, företaget har även tagit in maskinen för långtidstest.

 

Kunden har erhållit 2 fakturor på totalt 6 1 88 kronor. Kunden begär omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturorna.

Tillverkaren har felsökt produkten på kundens begäran. Företaget har informerat kunden om att debitering kommer att ske om man inte finner ursprungligt fel.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att konsumenten reklamerat fel först 2 år efter att det upptäckts. Vidare konstateras att det utifrån servicerapport inte finns något påvisat fel.

ARN avslår kundens yrkande.


Branschnyheter


Nya skattesatser – skatten höjs med 9,31 procent

Så var det dags igen – efter fem månader ska skattesatserna vid deklaration av elektronikskatten åter uppdateras vid årsskiftet. Denna

Black Friday blev Black Week – och blir Black Month 

Black Friday, en tradition som började i Philadelphia, USA, under 1960-talet, har genomgått en stor utveckling. Från att ha varit

En mörk september

Den tilltagande lågkonjunkturen och den kraftigt ökade elektronikskatten vid halvårsskiftet gav en rejäl tillbakagång för införsäljningen av vitvaror till den

Matter 1.2 – med stöd för nio nya produktkategorier 

The Connectivity Standards Alliance har meddelat att Matter version 1.2 nu är tillgänglig för tillverkare och plattformar. Matter är namnet