ARN: Spricka i tvättmaskin – ersättning för leveransskada?

Kunden köpte en tvättmaskin på Internet som levererades i december 2020. Vid mottagande fanns inga synliga skador på emballaget. Efter omfattande renovering installerades produkten först i april 2021 och då upptäckte VVS-montören en spricka på ovansidan av tvättmaskinen.

Efter upptäckten av sprickan reklamerade kunden tvättmaskinen och krävde prisavdrag inklusive kostnader för installation med sammanlagt 2 584 kronor.

Säljaren konstaterade att kunden först 4 månader efter mottagandet reklamerat felet, vilket bör ligga kunden till last avseende när och hur skadan uppkommit. Vidare ifrågasättes ersättningsanspråket för installationen.

ARN konstaterade utifrån handlingarna i ärendet att felets art och omständigheterna i övrigt inte talar för att det rör sig om ett ursprungligt fel. ARN avslog kundens yrkande.


Branschnyheter


Häll med integrerad fläkt förändrar köken 

Den senaste trenden inom spishällar är modeller där köksfläkten integrerats i hällen, och den största fördelen med detta är givetvis

Tuff inledning på året för branschen 

Branschen backar jämfört med 2022  Året 2023 har startat svagt, vilket branschens inköpsstatistik för januari visar tydligt. Jämfört med rekordåren

Digitala produktpass – nu finns en prototyp  

Som en del i förberedelserna för de digitala produktpassen har projektet ProPare tagit fram en prototyp för att visa hur

Så ska Applia få fler att återbruka mer

Vi ser ett ökat intresse för återbruk men vad kan egentligen definieras som återbruk? Begagnat försäljning, genomgång av trasiga/uttjänta produkter