ARN: Spricka i tvättmaskin – ersättning för leveransskada?

Kunden köpte en tvättmaskin på Internet som levererades i december 2020. Vid mottagande fanns inga synliga skador på emballaget. Efter omfattande renovering installerades produkten först i april 2021 och då upptäckte VVS-montören en spricka på ovansidan av tvättmaskinen.

Efter upptäckten av sprickan reklamerade kunden tvättmaskinen och krävde prisavdrag inklusive kostnader för installation med sammanlagt 2 584 kronor.

Säljaren konstaterade att kunden först 4 månader efter mottagandet reklamerat felet, vilket bör ligga kunden till last avseende när och hur skadan uppkommit. Vidare ifrågasättes ersättningsanspråket för installationen.

ARN konstaterade utifrån handlingarna i ärendet att felets art och omständigheterna i övrigt inte talar för att det rör sig om ett ursprungligt fel. ARN avslog kundens yrkande.


Branschnyheter


Produktnyheter för allergiker, trångbodda och energimedvetna

Skaftdammsugare med dammsugarpåsar, lyxig och kompakt espressomaskin och kombimaskin med hybridteknik till tvättstugan. APPLiAs medlemsföretag lanserar ständigt nya innovativa produkter för hemmets alla

De’Longhi har presenterat hållbarhetsmanifestet ”Transforming with Integrity”

De’Longhi presenterade den 1 november det nya hållbarhetsmanifestet ”Transforming with integrity”, som förklarar De’Longhis hållbarhetsarbete, motiv och uppdrag genom tre

Electrolux och Houdini samarbetar för hållbar klädvård

Med hållbarhet och cirkulära affärsmodeller gemensamt utökar Electrolux och Houdini Sportswear sitt samarbete genom att öppna en hub i Houdinis

Smeg öppnar upp nyrenoverat showroom och butik i Malmö

Smeg öppnade sin svenska filial 2005 i det expansiva området Dockan i Västra hamnen, Malmö. Här vill man visa upp