ARN: Spricka i tvättmaskin – ersättning för leveransskada?

Kunden köpte en tvättmaskin på Internet som levererades i december 2020. Vid mottagande fanns inga synliga skador på emballaget. Efter omfattande renovering installerades produkten först i april 2021 och då upptäckte VVS-montören en spricka på ovansidan av tvättmaskinen.

Efter upptäckten av sprickan reklamerade kunden tvättmaskinen och krävde prisavdrag inklusive kostnader för installation med sammanlagt 2 584 kronor.

Säljaren konstaterade att kunden först 4 månader efter mottagandet reklamerat felet, vilket bör ligga kunden till last avseende när och hur skadan uppkommit. Vidare ifrågasättes ersättningsanspråket för installationen.

ARN konstaterade utifrån handlingarna i ärendet att felets art och omständigheterna i övrigt inte talar för att det rör sig om ett ursprungligt fel. ARN avslog kundens yrkande.


Branschnyheter


Skrota elektronikskatten och börja jobba europeiskt istället! 

Det här är en argumenterande text från Applias ordförande Kent Oderud med syfte att påverka.  Regeringen avser att presentera en

Ordförande: Regeringen hade fel

I förrgår publicerade Skatteverket uppgifter om deklarerad kemikalieskatt för den senast redovisade månaden juli, jämfört med juli föregående år. Det

Semestertakt på marknaden

Leveranserna av branschvaror till återförsäljare och användare under semestermånaden juli låg klart lägre än de tidigare två åren (se graf).

Eco-program på produkterna 

Att rengöra sina kläder eller sina tallrikar och bestick tar, med en modern tvättmaskin respektive diskmaskin, idag vanligtvis någonstans mellan