ARN: Spricka i tvättmaskin – ersättning för leveransskada?

Kunden köpte en tvättmaskin på Internet som levererades i december 2020. Vid mottagande fanns inga synliga skador på emballaget. Efter omfattande renovering installerades produkten först i april 2021 och då upptäckte VVS-montören en spricka på ovansidan av tvättmaskinen.

Efter upptäckten av sprickan reklamerade kunden tvättmaskinen och krävde prisavdrag inklusive kostnader för installation med sammanlagt 2 584 kronor.

Säljaren konstaterade att kunden först 4 månader efter mottagandet reklamerat felet, vilket bör ligga kunden till last avseende när och hur skadan uppkommit. Vidare ifrågasättes ersättningsanspråket för installationen.

ARN konstaterade utifrån handlingarna i ärendet att felets art och omständigheterna i övrigt inte talar för att det rör sig om ett ursprungligt fel. ARN avslog kundens yrkande.


Branschnyheter


APPSTAT lanserat

APPLiA byter system för branschstatistiken. Det nya systemet APPSTAT har gemensamt utvecklats av branschföreningarna i Norden och först ut in

Manifest del 2 – Stöd till medborgare och ökat fokus på återbruk

Applia Europes manifest för 2024, som presenterades den 18 december 2023, är en ambitiös färdplan med praktiska rekommendationer för beslutsfattare

En svag avslutning på 2023

Årets december avslutade svagt för branschen som helhet, men med minus 6,5 procent ackumulerat mot föregående år, landade siffrorna för

Höjningen av elektronikskatten för vitvaror ger skjuts åt inflationen

Det ökade skatteuttaget av elektronikskatten slår igenom i SCB:s senaste inflationsstatistik för både privatkonsumtion och byggkostnader. Sammantaget visar siffrorna att