Blir Tigerns år 2022 en succé?

Nu när decembersiffrorna för marknadsutvecklingen för branschens produkter publicerats, är det helt klart att helåret 2021 har avslutats på en tigerstark ’all time high’-nivå och hela 8 procent bättre än det tidigare rekordåret 2020. Vi ser ordentliga försäljningsökningar på i stort sett alla produktsegment inom vår bransch. Vad säger branschens företag om denna utveckling?

 

Med anledning av att vi just stigit in i Tigerns år 2022 enligt kinesisk tideräkning så samlade APPLiAnytt några av branschens riktigt hungriga tigrar att kommentera det gångna året samt utsikterna och förväntningarna inför det påbörjade året 2022. Vi frågade om vad som påverkat vår bransch under 2021 och vad som kommer att hända i branschen för vitvaror och hushållsapparater under detta år. Här är svaren från några av branschföretagen:

Pär Rosell, Moccamaster

Hur skulle du summera hushållsapparatåret 2021 med några ord?
”Vi summerar 2021 som ett, av många anledningar, händelserikt och annorlunda år. Det har varit stort fokus på hemmakontoret och därtill skapa miljöer som användaren ska trivas i, men också kunna stå upp för i form av kvalité i och med ett allt större fokus på miljön. Här har såklart filterkaffebryggaren sin givna plats. Kombinationen av hög efterfrågan av kvalitetsprodukter och Moccamasters uppdatering av produktportföljen har stundtals skapat utmaningar i form av större efterfrågan vs tillgång. Situationen i sig är inte överraskande, men som sagt, den har likväl skapat en del utmaningar.”

Vilka var de viktigaste händelserna i branschen under året?
”Vi upplever ett allt större fokus på kvalitetsprodukter, vilket är väldigt positivt. Vi upplever också att mekanisk försäljning tar en allt större plats i den fysiska butiken, det ställer kvar på information och tillgänglighet, både vad det gäller produkter och reservdelar.”

Vad ser du främst fram emot ska hända i branschen under 2022?
”Att branschen fortsätter fokusera och utvecklas med miljö och smarta nyttoprodukter i fokus. Vi hoppas såklart att recycling alltjämt finns med i allas medvetande, men att repairability fortsätter att ta plats och bli det nya normala. Att klippa en sladd och slänga produkten i containern för att man inte kan laga den, det känns väldigt old fashion.”

 

Conny Thelberg, Cylinda

Hur skulle du summera vitvaru- och hushållsapparatåret 2021 med några ord?
”Bra försäljning, trots utmaningar påverkat av pandemin, brist på komponenter, leveranssvårigheter, och hög sjukfrånvaro på tekniker. Det har krävts mycket av våra medarbetare och de har hanterat dessa utmaningar med bravur.”

Vilka var de viktigaste händelserna i branschen under året?
”På den negativa sidan så måste jag säga komponentbrist samt stigande frakt- och råvarupriser. På den positiva sidan var lättnaden av restriktionerna, där vi fick en något normalare värld under en period och möjligheten att träffa våra kunder och ses fysiskt i teamen och en lägre frånvaro bland medarbetare.”

Vad ser du främst fram emot ska hända i branschen under 2022?
”Förhoppningsvis ett slut på pandemin och en fortsatt god efterfrågan i marknaden.”

 

Peder Qwist, GRAM

Hur skulle du summera vitvaru- och hushållsapparatåret 2021 med några ord?
”2021 var ett för branschen mycket bra år. Troligtvis mycket tack vare den tråkiga pandemin som fortsatte under 2021. Konsumenterna tenderade att rusta upp sina behov av vitvaror och hushållsapparater, vilket gynnade oss i branschen. Vi på Gram följde strömmen och stängde nyss ett av bolagets bästa år genom tiderna. All-time-high i flera månader under 2021.”

Vilka var de viktigaste händelserna i branschen under året?
”Svårt att sätta tummen på viktiga händelser. Vi gick in i 2021 med ett urstarkt 2020 i ryggen. Osäkerhet gällande pandemin… Och så fick alla i branschen erfara leverans- och transportproblem. Vi alla har fått lära oss att tackla lite nya utmaningar under pandemin. För vår del på Gram har ju vår lansering av Sverigespisen varit väldigt lyckad!”

Vad ser du främst fram emot ska hända i branschen under 2022?
”Som produktintresserad hoppas jag på många nya produkter och lanseringar i branschen. Det är motorn och driver hela vår bransch vilket är positivt. Sen håller jag tummarna för vår fortsatta växt på Gram. Början av Q1 ser väldigt ljust ut så generellt tror jag på ett bra 2022!”

 

Adnan Dervesovic, DeLonghi

Hur skulle du summera vitvaru- och hushållsapparatåret 2021 med ett ord?
”Dynamiskt (minst sagt)!”

Vilka var de viktigaste händelserna i branschen under året?
”Vi ser i pandemins spår att den satt flera avtryck på oss. Några av dem är att vi är hemma mer och med hemma menas däribland också köket. Det är tydligt att vi lagar mat oftare, lagar mer mat från grunden samt bakar som aldrig förr. Dessa beteenden är vi på Delonghi Group oerhört glada över samt övertygande om är här för att stanna!”

Vad ser du främst fram emot ska hända i branschen under 2022?
”Det som ligger de flesta av oss nära om hjärtat är ju kaffe. Här tror vi att vi under det kommande året kan se en fortsatt omdefiniering av en ’kopp kaffe’, dess form, utseende och smak. Också att få återgå till personliga möten och få börja besöka våra kunder igen samt återgå till det ’nya normala’ är något jag starkt ser fram emot!”

 

Rikard Fornbäck, Samsung

Hur skulle du summera vitvaru- och hushållsapparatåret 2021 med några ord?
”Under 2021 har vi sett en del nya beteenden och vanor hos konsumenter som ökat engagemanget för våra produkter. Många har en livsstil där de spenderar allt mer tid i hemmet, där bland annat hemarbete hör till mångas vardag. Våra hem har blivit allt viktigare och behovet av produkter med både smarta funktioner och smakfull design har med det ökat, i takt med att vi spenderar allt mer tid inom husets fyra väggar.”

Vilka var de viktigaste händelserna i branschen under året?
”Det ökade intresset för hemmet är något som reflekterats i att allt fler vill kunna anpassa produkter och teknik efter tycke, smak och egna behov. Inte minst vad gäller inredning. Lanseringen av Samsung Bespoke är därför något vi är extra stolta över, en ny serie kyl- och frysskåp där konsumenten har möjlighet att välja produkt utifrån egna preferenser såsom färg, funktion och storlek.”

Vad ser du främst fram emot ska hända i branschen under 2022?
”För 2022 ser vi fram emot nya spännande produkter och innovationer som möter våra konsumenters behov, med fokus att både förenkla och förhöja deras vardag. Med förhoppning att vi kommer kunna träffas och umgås allt mer som vanligt igen, ser vi framförallt fram emot nya produkter inom kök och matlagning då köket kommer ha en central roll i mångas liv.”

Stor tillförsikt inför 2022

APPLiAnytt kan sammanfattningsvis konstatera att våra branschföretag verkar vara rimligt nöjda med det gångna rekordåret och medarbetarna verkar ha kämpat väl med både pandemi, logistikproblem och komponentbrist under året. De gör också klart att vårt hemmajobbande och hemmavarande under pandemin i Sverige påverkat konsumenterna till att göra logiska uppdateringar av hushållet, vilket varit mycket positivt för hela vår bransch.

Tillförsikten inför Tigeråret 2022 ser dessutom stark ut, så ’Bring in the Tigers’!

Kent Oderud, Ordförande APPLiA


Branschnyheter


Produktnytt: En kvartett stora och små nyheter

Fyra företag lanserar nu ett antal nya produkter, och det handlar om induktionshällar med integrerad fläkt och flexibla zoner från

Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med

Poddtips

Market Headlines – för dig som vill ha koll på läget På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt