Branschutvecklingen i februari

APPLiAnytt presenterar branschutvecklingen i februari: Branschen håller som helhet fjolårets rekordsiffror i februari men stora olikheter uppvisas mellan de större vitvarorna (som ökar) och de mindre hushållsapparaterna, som backar.

 

Branschen uppåt med dryg procent i februari

Februari är årets kortaste månad, men den levererar ökning i år också. Och trots att vi jämför med förra årets urstarka februarisiffror där totalen då ökade hela 14 procent så visar årets februari på en ökning med ytterligare 1,3 procent.

Detta är att värdera som positivt i en omvärldssituation som innehåller stora osäkerheter och dämpad hushållskonsumtion (enl. SCB), bromsad BNP-tillväxt och hög inflation (4,5 procent i januari) men fortsatt stark bostadsproduktion.

MDA ökar ordentligt

Den trendande ökning vi sett av försäljningen av vitvaror (MDA) det senaste halvåret fortsätter i februari i år. Med ett plus på 5,2 procent så visar försäljningen muskler – jämför vi mot februari 2020 så är ökningen hela 19 procent!

Under månaden är de mest positivt bubblande produktkategorierna tvättmaskiner/torktumlare, diskmaskiner, de fristående mikrougnarna och de större kylskåpen med ’multiple doors’, som alla ökar ordentligt jämfört med februari 2021.

Hur kommer marknaden att utvecklas framöver då?

En faktor är att HBV-avtalet, allmännyttans upphandling, kommer att få giltighet från den 21 april. Ramavtalet omfattar vitvaror för hushåll, som spisar, kylskåp, frysskåp, kyl- och frysskåp liksom även diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp. Detta är den största enskilda upphandlingen av vitvaror i världen och den är värd mellan 2,8 och 4 miljarder kronor de närmaste fyra åren. Det kan nu innebära större tryck på inköp för utbyten och renoveringar i de allmännyttiga bostadsföretagens bostadsbestånd då många av de stora aktörerna med omfattande projekt i uppstartsfasen valt att vänta in det nya avtalet.

SDA tappar mot förra året

Hushållsapparaterna (SDA) tappar drygt 10 procent gentemot februari förra året. Kom då ihåg att förra årets februari ökade exceptionellt med över 30 procent. Det betyder att försäljningen av hushållsapparater fortfarande ligger på en väldigt hög nivå jämfört med före pandemin.

Kategorien kaffemaskiner gör en dålig månad och landar på minus 24 procent och kategorien ’toasters & grills’, där bl.a. Air Fryers ingår, backar också i ungefär samma omfattning i månaden.

Två områden som går mot strömmen och förbättrar siffrorna för SDA är kategorierna ’hårvård’ (med hårfönar m.m.) och ’hårborttagning’ för både män och kvinnor som gör en mycket stark månad i februari. Också matberedare kan glädjas över en bra februari!

En annan månadshjälte i februari blev kategorin ’vattenkokare’ som ökade sitt snittpris på marknaden med inte mindre än 35 procent i februari! Ökad konsumentefterfrågan på högre prestanda och vacker design även på denna kategori!

Kent Oderud, ordförande APPLiA


Branschnyheter


Tre extra energisnåla produktnyheter

Energisnåla produkter blir en allt viktigare produktkategori för APPLiAs medlemmar. Under hösten har flera företag lanserat nya vitvaror med energiklass

Energibesparingar inför vintern – tips till hushållen

Energikonsumtionen är i ständigt fokus och just nu möts vi dagligen av råd kring hur vi spar såväl el som

Dammsugare, dekorsatser och intelligenta ugnar

Wilfa kliver i och med lanseringen av Innovac Sensor in på dammsugarmarknaden igen, Bertazzoni ger användarna möjligheten att sätta en

Utökat lagstöd för kontroll av produkter

Den 25 juli i år trädde lagändringar i kraft inom ekodesign- och energimärkningsområdena i Sverige, detta som en följd av