Dammsugaren har blivit en trio

En dammsugare var i många år synonymt med en golvdammsugare försedd med sladd och påse, men den senaste tiden har den traditionella modellen fått två syskon – robotdammsugaren och skaftdammsugaren.

 

Exakt när dammsugaren uppfanns är inte helt glasklart och beror på hur man definierar begreppet. Det har funnits dammsugare med förbränningsmotorer, stora hjulförsedda pjäser som drogs av hästar med en lång sladd som drogs in i huset genom ett fönster liksom dammsugare som drevs av muskelkraft.

En dammsugare från 1905

 

En dammsugare från 1905

På Tjolöholms slott i Kungsbacka Kommun, fyra mil söder om Göteborg, kan man beskåda en av Sveriges allra första dammsugare, med en vikt på drygt ett ton. Dammsugaren är tillverkad i Göteborg 1905 av Göteborgs Mekaniska Verkstad (senare AB Götaverken) och den är eldriven och hästanspänd. Dammsugaren kostade 5500 kr…


Hoover först ut

Hoover skriver följande på sin hemsida:

”En låda, en fläkt, ett örngott av siden och en kvast – så föddes den första dammsugaren i historien.”

Idén som förvandlade dessa enkla element till en av de mest revolutionerande teknologierna under det senaste århundradet tillhör James Spangler, en nattvakt i New Berlin, Ohio, som led av astma och var trött på att andas dammet i butiken han arbetade i. James patenterade uppfinningen och drömde om att föra den till varje hus i Amerika. Han behövde någon som trodde på projektet, med kompetens och resurser för att genomföra det.

Han bestämde sig för att skicka denna första, rudimentära dammsugare till sin kusin, Susan Hoover – ett drag som gjorde hans förmögenhet. Susan använde den i några dagar hemma och blev en entusiastisk anhängare. Hon visade dammsugaren för sin man, William Hoover, ägare till ett litet företag som tillverkade lädervaror och sålde dem i sin butik i Nya Berlin. Som en framsynt företagare kände han omedelbart den enorma potentialen i denna futuristiska ”sticka”. Han köpte patentet, startade produktionen och grundade företaget The Hoover Company, året var 1908.

Electrolux snabba också

Samma år, alltså 1908, såg Axel Wenner-Gren en elektrisk dammsugare i ett skyltfönster i Wien, Österrike, och insåg att den produkten hade stor potential om man kunde göra den mindre och lättare. 1912 började Wenner-Gren samarbeta med AB Lux och de producerar sin första dammsugare Lux I (vikten är 14 kg) som börjar säljas samma år av försäljare som knackar på dörrar för att demonstrera produkten i hemmen. Året därpå introduceras Lux II (vikten är nu 9 kg) som kostar hälften så mycket som sin föregångare, och efterfrågan är stor.

1919 grundas Electrolux, efter en överenskommelse mellan Wenner-Grens företag (som sålde dammsugarna) och AB Lux (som tillverkade dem).

Tekniska museets hemsida kan man bland annat läsa att enligt en undersökning Electrolux gjorde för ett antal år sedan köper vi en ny dammsugare inom 24 timmar efter det att den gamla har gått sönder – så beroende är vi av den innovationen idag.

 

Dammsug med sladd eller utan – eller låt en robot göra jobbet

Genom åren har den traditionella dammsugaren utvecklats vidare, dels med effektivare motorer och filter etcetera, och dels med nya finesser som till exempel fjärrkontroll i handtaget så man enklare kan justera sugkraften, starta och stoppa.

Utbudet av dammsugare har också breddats med dels robotdammsugare, som själva åker omkring och dammsuger när man så önskar, och dels sladdlösa skaftdammsugare – som till en början, av de flesta, mestadels användes till att suga upp smulor och liknande men som blivit allt kraftfullare och idag klarar betydligt mycket mer än så.

Idag köper man alltså inte bara en dammsugare – antingen väljer man vilken av de tre varianterna man helst vill ha, eller så köper man en av varje…

Ola Larsson


Branschnyheter


Produktnytt: En kvartett stora och små nyheter

Fyra företag lanserar nu ett antal nya produkter, och det handlar om induktionshällar med integrerad fläkt och flexibla zoner från

Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med

Poddtips

Market Headlines – för dig som vill ha koll på läget På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt