De’Longhi har presenterat hållbarhetsmanifestet ”Transforming with Integrity”

De’Longhi presenterade den 1 november det nya hållbarhetsmanifestet ”Transforming with integrity”, som förklarar De’Longhis hållbarhetsarbete, motiv och uppdrag genom tre fokusområden som företaget vill vara med och påverka.

Ett av de tre fokusområdena för hållbarhet är kaffesektorn, där De’Longhi vill skapa medvetenhet om de utmaningar som sektorn står inför. De’Longhi strävar efter att bidra till den breda kaffesektorn genom att bevara och skydda utbudet på kvalitetskaffe, upprätthålla odlingsmiljön för kaffeodlarna och förbättra kaffeböndernas försörjningsmöjlighet, anger företaget.

Det första steget i arbetet är att presentera två nya strategiska partners; World Coffee Research (WCR) och Slow Food Coffee Coalition (SFCC). Genom att ta del av organisationernas expertis bidrar partnerskapet till ett avgörande steg i varumärkets hållbarhetsarbete och De’Longhi Groups hållbarhetsstrategi. Med de nya samarbetena kommer företaget att vara bättre rustat för att stödja kaffeproduktionen både i sina egna led och globalt, men även för att stödja konsumenterna i att kunna göra egna medvetna och ansvarsfulla val när det gäller kaffe.

– Som producent av kaffemaskiner, är det vårt ansvar att skydda människor och processer som är grundläggande för vår affär, samtidigt som vi knyter konsumenter närmare till förståelsen bakom deras kaffe. Vi är glada över att samarbeta med två renommerade organisationer när vi strävar efter att stärka och förändra framtidens kaffesektor och ge våra kunder mer insyn, säger Ulrika Ekelund, Marketing Director för De’Longhi Scandinavia.

– Vi är glada och stolta över att De’Longhi, den globala ledaren för espresso- och kaffemaskiner, nu inleder partnerskap med ledare inom den globala kaffeindustrin för att driva vetenskapsbaserade jordbrukslösningar för att snabbt säkra ett mångsidigt och hållbart utbud av kvalitetskaffe i dag och för generationer som kommer med WCR, säger Vern Long, vd för World Coffee Coalition.

– Både SFCC och De’Longhi inser att det finns ett brådskande behov av att skydda miljön, producenterna och världens mest konsumerade dryck. Vi är glada över att få arbeta med De’Longhi, som är en viktig medlem i kaffevärdekedjan med stort inflytande i sektorn. Företagets insatser och vilja till samarbete kommer att göra det möjligt att förbättra utbud, spårbarhet och efterfrågan på bra, rent och rättvist kvalitetskaffe, säger Emanuele Dughera, koordinator för Slow Food Coffee Coalition.

Den nya koalitionens framsteg går att följa via De’Longhis hemsida Coffee Lounge. Hemsidan lanserades i början av 2022 i utbildande syfte för att ge konsumenterna tillgång till detaljerad information om företagets kaffe och nätverk med lokala rosterier världen över.


Branschnyheter


Rapporten tydlig: Dramatisk ökning av skatteuttaget

APPLIA släpper idag en fulltäckande, uppföljande rapport om elektronikskattens påverkan under fjolåret och en prognos för hur skatten kommer att

Starka röster om LSKE

På en global marknad ska miljön ses som en global sak, det är budskapet från riksdagsmannen Larry Söder, Kristdemokraterna. Sverigedemokraterna

Vitvaror backar – hushållsapparater plussar

I skuggan av den minskande bostadsproduktionen i Sverige och det ogynnsamma läget för större renoveringar, fortsätter försäljningen av vitvaror (MDA)

APPSTAT lanserat

APPLiA byter system för branschstatistiken. Det nya systemet APPSTAT har gemensamt utvecklats av branschföreningarna i Norden och först ut in