Framtidens kök: en robot & en grill?

Hur framtidens kök kommer att se ut kan ingen idag säga med säkerhet. Kanske blir det ungefär som idag, men produkterna är smartare och kan göra mer utan konsumentens hjälp. Eller kanske har vi i köket en enda köksrobot som fixar allt och utöver det kompletterar vi med mobila produkter som kan användas både i och utanför köket, som till exempel en grill.

I år var första gången Food Tech var ett dedicerat tema på CES-mässan i Las Vegas och på konferenssessionen The Kitchen 2030: How Food & Cooking Will Change in the Future talade Michael Wolf, VD på The Spoon (som dagligen rapporterar om Food Tech), med Kai Schaeffner, Robin Liss, Dr. Dochul Choi och Khalid Aboujassoum om framtidens kök.

Kai Schaeffner (längst till vänster i bild nedan), Executive at Vorwerk LLC (det tyska företaget bakom Thermomix), menade att matlagning de senaste åren för många blivit en stressfaktor och att vi inte längre lär oss som barn vilket vi gjorde förr i tiden. Många vill ha hälsosam mat men få har tid och energi att lära sig, varför Vorwerk den senaste tiden fokuserat mycket på guidad matlagning, att assistera och hjälpa för att minimera ansträngning och stress.

 

Suvie – en köksrobot

Suvie Kitchen Robot är en ”cool-to-cook” köksapparat med dubbla zoner för att laga mat med proteiner, grönsaker och vissa stärkelser. Den fungerar som så att du laddar din måltid och berättar för Suvie när du vill ha middagen klar. Suvie kyler automatiskt maten och börjar laga när det är dags. Det går att schemalägga funktionen och cool-to-cook fungerar med sous vide, slow cooking, återuppvärmning och ånga. För att aktivera baknings- och steklägen krävs en knapptryckning (av säkerhetsskäl). Suvie ser till att alla delar av måltiden är klara vid exakt samma tidpunkt.

Suvie Starch Cooker är en syskonprodukt,som fungerar som ris- och pastakokare och som är i synk med Suvie för en perfekt tidsinställd måltid.

Robin Liss (näst längst till vänster), VD på Suvie, uttryckte att människor i allmänhet har ett motstånd mot att ta till sig ny teknik i köket och av den anledningen satsar Suvie mycket på utbildning. Som ett exempel skickar de ut en fysisk tidning till sina kunder för att lära dem hur de på bästa sätt kan använda produkten.

”Får man inte utbildning hamnar produkten bara på hyllan och samlar damm,” sade Robin Liss.

Khalid Aboujassoum (näst längst till höger), Grundare och VD på Else Labs, berättade att de ser tre dimensioner vad gäller konsumenters förväntningar i framtiden.

  1. Människor är mer försiktiga med att äta och vill ha mer smak.
    2. Bekvämlighet – vi är upptagna.
    3. Människor är mer medvetna om sitt personliga välbefinnande.

”Vår tes är autonom matlagning och om fem till tio år kommer vi att se mer personifierade matlagningsupplevelser där intag av näringsinnehåll, fett etcetera kommer vara på en personlig nivå”, sade Khalid Aboujassoum.

 

Slutet för köket?

Dr. Dochul Choi (i mitten), Senior Vice President at Samsung Electronics Inc, berättade att Samsung letar efter fler möjligheter att utöka sitt segment med hushållsapparater mot andra IoT-enheter (Internet of Things).

”Många vitvaruprodukter har en 100-årig historik och jag är bekymrad över energi- och vattenanvändning, samt framförallt över matsvinn. I Hong Kong finns det idag många som inte har något kök i sin lägenhet. Folk tror att de behöver ett större kylskåp, men det är fel, det blir mer svinn”, sade Dr. Dochul Choi.

Choi berättade även att leverans av mat har begränsningar idag, men att det i framtiden kan bli som så att det enda du har i ditt kök är en produkt liknande Suvie Kitchen Robot eftersom centraliserad matlagning är smartare och ger mindre matsvinn än lokaliserad matlagning.

”Om jag gillar musik kan jag köpa en flygel och spela själv. Eller så köper jag en fin HiFi-anläggning och lyssnar. Detsamma kan komma att gälla matlagning i framtiden”, sade Dr. Dochul Choi.

Ola Larsson


Branschnyheter


Produktnytt: En kvartett stora och små nyheter

Fyra företag lanserar nu ett antal nya produkter, och det handlar om induktionshällar med integrerad fläkt och flexibla zoner från

Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med

Poddtips

Market Headlines – för dig som vill ha koll på läget På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt