Hushållsassistenten – en vän för livet

Köks- och hushållsassistenterna har underlättat köksarbetet i över 80 år med att röra, vispa, knåda och mala, ja som den älskvärda apparaten fått arbeta! Statistik tyder också på att den fortsätter att vara eftertraktad i svenska hushåll. Medan din assistent knådar semmeldegen kan du här lära dig mer om historien bakom denna älskade maskin!

 

Enligt APPLiAs branschstatistik så ökade försäljningen av köksassistenter med 30 procent under 2021 och av sålda hushållsapparater var just köksassistenten den som toppade listan under pandemiåret. Anledningen? Ja, enligt sammanställningen Matvanor i kris framtagen av ICA Sverige och Richard Tellström, docent i måltidskunskap, expert vid SLU Future Food, så tycker man sig se flera förändringar i svenskarnas matvanor under krisen. Bland annat att försäljningen av bakvaror ökade kraftigt under de första tre månaderna av krisen samt att matbakning tycks ha ökat mer än sötbakning. Antal receptsök på Ica.se tyder på att svenskarna lagade mer mat hemma samtidigt som trafiken till receptkategorin ”hemmagjort” ökade med 102 %.

Lanserades under annan kris

Hushållsassistenten för hemmabruk lanserades i början av 1940-talet, mitt under andra världskriget, av Electrolux som några år tidigare hade köpt rättigheterna till maskinen som på grund av sin storlek enbart brukats i storkök. Den smidiga designen av Alvar Lennig, uppskattades och Assistent Original togs väl emot i de svenska folkhemmen. Med maskinen ingick dessutom en kristidskokbok för att alla råvaror skulle tas till vara under den livsmedelsransonering som rådde. Läget i världen ledde också till en materialbrist som orsakade en flera år lång väntetid på den populära hjälpredan. 1969 tog Ankarsrum över produktionen och i dagsläget tillverkas den populära hushållsapparaten av flera av APPLiAs medlemsföretag i många olika färger och utföranden!

Foto: Sorin Gheorghita/Unsplash


Branschnyheter


Produktnytt: En kvartett stora och små nyheter

Fyra företag lanserar nu ett antal nya produkter, och det handlar om induktionshällar med integrerad fläkt och flexibla zoner från

Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med

Poddtips

Market Headlines – för dig som vill ha koll på läget På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt