Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att se om detta kan vara något för oss.

Vill du också att en influerare eller poddare ska lyfta hur fantastiska produkter du har för sina följare eller lyssnare? Fördelarna är många, så som att dessa ofta har ett högt förtroende och stor trovärdighet bland sina följare. Dessutom hjälper de dig med tilltal som passar just deras målgrupp som de har nära relation till genom sina sociala kanaler.

Billgren & Wood

Podcasten BillgrenWood har nyligen flyttat in hos Perfect Day Media (länkas, finns nedan nedan) som har många podcastst inom livsstilssegmentet med starka och tydliga profiler att botanisera bland för att hitta en profil som matchar ditt varumärke. Podden behandlar framtida och samtida tendenser och trender med fokus på livsstil blandat med lite personligare samtal. Duon är även bokaktuella med Nyckeln till Hemmetsom de beskriver som ”inredningsboken de drömt om att själva ha i våra hem”.

Med förtjusning hör vi att Electrolux Home deltar som sponsor i BillgrenWood. I aktuella avsnitt av podcasten berättar Elsa Billgren och Sofia Wood för sina lyssnare att det ska vara enkelt att köpa kvalitetskök, att man kan få hjälp hela vägen, antingen du besöker Electrolux Home i butik där man kan få en ordentlig genomgång av alla stilar och funktioner, eller bokar tid med deras köksinredare för inspiration och rådgivning direkt i sitt hem. För att deras lyssnare ska uppfatta innehållet som äkta, något som är oerhört viktigt för Generation Z (läs mer om Generation Z här (länk nedan)) som gärna gillar marknadsfört innehåll så länge det är just äkta eller roligt, berättar profilerna även något personligt kring hur de gillar att umgås i köket.

Nyfiken på ett samarbete med influerare eller podcast?

Tänk på att göra research på influeraren och podcasten så att inget tidigare uttalande eller samarbete stöter sig mot ditt varumärke. Var inte heller för styrande kring budskapet, utan ge kreativt utrymme. Influeraren kan sin målgrupp bäst och du vill att budskapet ska passa in i deras vanliga ”flöde” för att upplevas som äkta.

Mikroinfluerare

Fånga någon på väg upp eller lägg örat mot marken på en mindre ort för att hitta personer med förtroende och följarantal, det kan vara företagare som restaurangägare, butiksinnehavare, hemmabagare eller motsvarande med en röst. Tänk på att du som uppdragsgivare kan vara skyldiga att betala arbetsgivaravgifter för influeraren om ni ger ut en ersättning i form av pengar, produkter eller tjänster, och influeraren inte har F-skatt. Även om det bara handlar om produkter eller tjänster ses det som en ersättning för arbete (Skatteverket).

Länkar:


En influerare är en person som använder sociala medier för att påverka sina följare. Det kan vara kändisar, makthavare eller privatpersoner som bygger upp en aktiv följarbas. Vissa influerare tjänar pengar genom så kallad ”influencer marketing” där de genom sitt konto gör reklam för produkter eller bolag. I Sverige har vi flertalet influerare som även byggt upp entreprenörskap och egna varumärken. Kallas för ”influencer” på engelska. 

Källa: Dagens Industri

 


Branschnyheter


APPSTAT lanserat

APPLiA byter system för branschstatistiken. Det nya systemet APPSTAT har gemensamt utvecklats av branschföreningarna i Norden och först ut in

Manifest del 2 – Stöd till medborgare och ökat fokus på återbruk

Applia Europes manifest för 2024, som presenterades den 18 december 2023, är en ambitiös färdplan med praktiska rekommendationer för beslutsfattare

En svag avslutning på 2023

Årets december avslutade svagt för branschen som helhet, men med minus 6,5 procent ackumulerat mot föregående år, landade siffrorna för

Höjningen av elektronikskatten för vitvaror ger skjuts åt inflationen

Det ökade skatteuttaget av elektronikskatten slår igenom i SCB:s senaste inflationsstatistik för både privatkonsumtion och byggkostnader. Sammantaget visar siffrorna att