Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att se om detta kan vara något för oss.

Vill du också att en influerare eller poddare ska lyfta hur fantastiska produkter du har för sina följare eller lyssnare? Fördelarna är många, så som att dessa ofta har ett högt förtroende och stor trovärdighet bland sina följare. Dessutom hjälper de dig med tilltal som passar just deras målgrupp som de har nära relation till genom sina sociala kanaler.

Billgren & Wood

Podcasten BillgrenWood har nyligen flyttat in hos Perfect Day Media (länkas, finns nedan nedan) som har många podcastst inom livsstilssegmentet med starka och tydliga profiler att botanisera bland för att hitta en profil som matchar ditt varumärke. Podden behandlar framtida och samtida tendenser och trender med fokus på livsstil blandat med lite personligare samtal. Duon är även bokaktuella med Nyckeln till Hemmetsom de beskriver som ”inredningsboken de drömt om att själva ha i våra hem”.

Med förtjusning hör vi att Electrolux Home deltar som sponsor i BillgrenWood. I aktuella avsnitt av podcasten berättar Elsa Billgren och Sofia Wood för sina lyssnare att det ska vara enkelt att köpa kvalitetskök, att man kan få hjälp hela vägen, antingen du besöker Electrolux Home i butik där man kan få en ordentlig genomgång av alla stilar och funktioner, eller bokar tid med deras köksinredare för inspiration och rådgivning direkt i sitt hem. För att deras lyssnare ska uppfatta innehållet som äkta, något som är oerhört viktigt för Generation Z (läs mer om Generation Z här (länk nedan)) som gärna gillar marknadsfört innehåll så länge det är just äkta eller roligt, berättar profilerna även något personligt kring hur de gillar att umgås i köket.

Nyfiken på ett samarbete med influerare eller podcast?

Tänk på att göra research på influeraren och podcasten så att inget tidigare uttalande eller samarbete stöter sig mot ditt varumärke. Var inte heller för styrande kring budskapet, utan ge kreativt utrymme. Influeraren kan sin målgrupp bäst och du vill att budskapet ska passa in i deras vanliga ”flöde” för att upplevas som äkta.

Mikroinfluerare

Fånga någon på väg upp eller lägg örat mot marken på en mindre ort för att hitta personer med förtroende och följarantal, det kan vara företagare som restaurangägare, butiksinnehavare, hemmabagare eller motsvarande med en röst. Tänk på att du som uppdragsgivare kan vara skyldiga att betala arbetsgivaravgifter för influeraren om ni ger ut en ersättning i form av pengar, produkter eller tjänster, och influeraren inte har F-skatt. Även om det bara handlar om produkter eller tjänster ses det som en ersättning för arbete (Skatteverket).

Länkar:


En influerare är en person som använder sociala medier för att påverka sina följare. Det kan vara kändisar, makthavare eller privatpersoner som bygger upp en aktiv följarbas. Vissa influerare tjänar pengar genom så kallad ”influencer marketing” där de genom sitt konto gör reklam för produkter eller bolag. I Sverige har vi flertalet influerare som även byggt upp entreprenörskap och egna varumärken. Kallas för ”influencer” på engelska. 

Källa: Dagens Industri

 


Branschnyheter


Produktnyheter för allergiker, trångbodda och energimedvetna

Skaftdammsugare med dammsugarpåsar, lyxig och kompakt espressomaskin och kombimaskin med hybridteknik till tvättstugan. APPLiAs medlemsföretag lanserar ständigt nya innovativa produkter för hemmets alla

De’Longhi har presenterat hållbarhetsmanifestet ”Transforming with Integrity”

De’Longhi presenterade den 1 november det nya hållbarhetsmanifestet ”Transforming with integrity”, som förklarar De’Longhis hållbarhetsarbete, motiv och uppdrag genom tre

Electrolux och Houdini samarbetar för hållbar klädvård

Med hållbarhet och cirkulära affärsmodeller gemensamt utökar Electrolux och Houdini Sportswear sitt samarbete genom att öppna en hub i Houdinis

Smeg öppnar upp nyrenoverat showroom och butik i Malmö

Smeg öppnade sin svenska filial 2005 i det expansiva området Dockan i Västra hamnen, Malmö. Här vill man visa upp