Kampanj ska tydliggöra begreppen på energimärkningsetiketten

Energimyndighetens återkommande konsumentundersökningar visar att många känner till energimärkningen och de olika energiklasserna, men upplever att det är svårt att läsa och förstå resten av etiketten. Därför kommer Energimyndigheten nu med en kampanj för att öka konsumenternas kunskap.

Många konsumenter känner till energimärkningen och de olika energiklasserna, men få vet vad alla begrepp och symboler på etiketten betyder. För att tydliggöra detta genomför Energimyndigheten en informationskampanj. Kampanjens fokuserar på de produkter som fick ny energimärkning under 2021 med syfte att upplysa konsumenten om vikten av att tänka långsiktigt vid nya inköp och välja en effektiv produkt.
I samband med kampanjen lanseras även Produktkalkylen, ett verktyg för att jämföra produkter och göra mer medvetna och informerade val. Bland de produkter som nu går att jämföra finns diskmaskiner, tvättmaskiner och kombinerade tvättmaskiner och torktumlare, kylskåp och frysar samt vinkylar. Det går att göra sökningar på varumärkes- eller produktnamn eller genom att scanna qr-koden på etiketten. Det finns även en beräkningsmodell för att se om en billig modell verkligen är billigare genom att analysera produktdata och räkna fram driftskostnaden.
Läs mer om kampanjen här och hur konsumenten ska tyda märkningen rätt här hos Energimyndigheten.

Branschnyheter


Frida Faxborn, näringspolitisk expert på TechSverige, Pernilla Enebrink, vd på ElektronikBranschen, Kent Oderud, ordförande i APPLiA. Bild: Grøtt, Vegard, Pressbild

Skarp branschöverskridande kritik mot elektronikskatten

Den första juli ändras elektronikskattens utformning och avdrag blir endast möjligt om varan inte innehåller brom, klor eller fosfor. Om

Ny hållbarhetsrapport från El-kretsen

El-Kretsen släppte i april sin hållbarhetsredovisning för 2022. Rapporten visar, förutom att närmare 155 000 ton material har samlat in

Årsmöte med APPLiA 

Årsmötet inleddes med ett föredrag om IT-säkerhet och vilka förebyggande åtgärder företag kan skapa i sina egna bolag för att

Sänkta skattesatser ger högre skatteuttag 

Det här är en argumenterande text från Applias ordförande Kent Oderud med syfte att påverka.  Hör och häpna – taket