Mässåret 2023 – CES & IFA

Mässåret 2023 inleds med CES i Las Vegas den 5-8 januari och 1-5 september är det dags för IFA i Berlin – det är de två stora, internationella mässorna där vi kan ta del av branschens nya innovationer och produkter.

2021 var CES en helt digital mässa. 2022 gick mässan av stapeln på plats i Las Vegas den 5–7 januari och delar av mässan – till exempel många av presskonferenserna – livesändes för deltagare på distans. Mässan i Las Vegas, med sina 2 300 utställande företag, besöktes av drygt 40 000 personer 30 procent var internationella besökare från 119 länder.

2023 återgår mässan till att vara i fyra dagar och målsättningen är att den ska besökas av 100 000 personer. Drygt 2 500 utställare kommer finnas på plats och mässan smygstartar redan den 3 januari konferensen ”CES 2023 Tech Trends to Watch”. Senare samma dag arrangeras CES Unveiled Las Vegas där globala varumärken och nystartade bolag visar innovationer.

Tre av APPLiAs medlemsföretag kommer anordna presskonferenser onsdagen den 4 januari: Bosch (08:00-08:45), Hisense (09:00-09:45) och Samsung (14:00-14:45). Presskonferenserna hålls på Mandalay Bay i Las Vegas, men ett urval av mässans alla konferenser kommer även att kunna ses digitalt för den som registrerat sig här.

Precis som 2022 kommer nästa års upplaga av CES fokusera på hållbarhet. Några av konferenserna som kommer anordnas är ”Reinventing the Food System for a 10 Billion Person Planet”, ”The Era of Sustainable Consumer Electronics” och ”Renewal Energy, Renewable World”.

– Folk är glada över att åka tillbaka till Las Vegas för CES 2023, och det kommer att rocka. Vi är optimistiska att vi kan nå vårt mål på 100 000 besökare, vilket skulle göra mässan till det största, oberoende, post-pandemiska tech-evenemanget. Årets show kommer att innehålla keynotes från tekniska visionärer och möjligheten att se och känna på den teknik som skakar om industrier och förändrar våra liv till det bättre, säger Gary Shapiro, VD och koncernchef, CTA.

CTA berättar att mässan 2023 kommer vara 186 000 kvadratmeter stor (50 procent större än 2022) och att drygt 3 000 representanter för media redan är registrerade.

IFA 2023

Efter tre års uppehåll anordnades IFA 2022 i Berlin 2-6 september och Messe Berlin meddelade att mässan besöktes av drygt 161 000 personer, varav 2 500 från media. De tre stora fokusområdena på IFA 2022 var hållbarhet, uppkoppling och lösningar för det smarta hemmet.

IFA kommer även nästa år anordnas på Messe Berlin 1-5 september. De som ansvarar för evenemanget i år är IFA Management GmbH, ett nytt joint venture grundat av gfu Consumer & Home Electronics GmbH och Clarion Events Ltd – en av världens ledande oberoende evenemangsarrangörer, något vi tidigare skrivit om här.

IFA Management GmbH berättar att genom att visa upp en unik kombination av framtida teknologier, faktiska produkter, engagerande samtal, immersiva upplevelser och underhållning av toppklass vill vi säkerställa att 2023 kommer att bli vår största show någonsin. IFA kommer att rikta strålkastarljuset mot nästa generations teknik, de största teknologiska innovationerna för hemmet, hållbarhetsinitiativ, kvinnor inom teknik, bärbara hälsotrender, AI och robotteknik, startups, de bästa uppfinningarna 2023 med mera.

Text: Ola Larsson

Bild: Consumer Technology Association och IFA


Branschnyheter


Expertens tips – så skyddar du ditt hem mot hackare

Digitaliseringens fördelar är många – komfort, hållbarhet och tideffektivitet är några av de faktorer som kan öka tack vare smarta

Industriell innovation, hållbarhet och tjänstetillväxt

2023 inleddes med CES, Consumer Electronics Show, i Las Vegas – ett mecka för produktnyheter och tekniska innovationer. Applia bevakade

Trendspaning CES – Consumer Electronics Show

Förändringsarbetet på CES har pågåt under flera år och nu även resulterat i att arrangären bytt namn till CTA –

Ännu hög takt i färdigställandet av bostäder

Allt är inte mörkt på byggmarknaden för bostäder. I alla fall inte på kort sikt. Antalet färdigställda bostäder har hållit