Miele Experience Center i Solna

APPLiAnytt har besökt Miele Experience Center i Solna och talat med Miele Sveriges VD Niklas Mair och Mieles Store Manager Mariela Lopez om företagets butiker, produkter och planer framöver.

 

När Miele öppnade sitt showroom i Solna 2007 var det under namnet Miele Gallery, och det fanns då 15 stycken globalt – sedan de första öppnade i Milan och Paris strax efter senaste millennieskiftet. Då fanns även ett showroom i Göteborg, som inte längre finns kvar, och man sålde endast tillbehör och förbrukningsvaror i sina två svenska showrooms.

För fem år sedan öppnade Miele ett andra showroom i Stockholm (på Kungsgatan 5) och strax därefter började man även erbjuda försäljning av alla sina produkter i sina showrooms, som numer heter Miele Experience Center – i höstas öppnade #100 i Edinburgh, Skottland. De flesta Miele Experience Center finns i Europa, men man finner dem även i Amerika, Australien, Asien och Afrika – och storleken varierar stort, som exempel är ytan i Hong Kong 68 kvadratmeter medan ytan i Solna är 800 kvadratmeter.

Niklas Mair berättar att man för tre år sedan genomförde en rejäl uppgradering av uttrycket i Miele Experience Center i Solna, samt att man kontinuerligt uppdaterar produktutbudet i och med att nya produkter lanseras. Och tanken är att det skall vara mycket mer än bara en utställning av företagets produkter – man skall ge besökarna, såväl konsumenter som Mieles återförsäljare, både inspiration och upplevelser. Och för den som vill ha råd och hjälp finns givetvis alltid kunniga experter på plats.

Det fullt utrustade köket används dels till Miele Academy – utbildningen av Mieles återförsäljare – och dels till olika kundevenemang, och kocken som håller i kurserna och även ger videorådgivning från köket heter Fredrik Lindh – det är också han som åker hem till de konsumenter som väljer att investera i en unik Miele Dialogugn.

 

Digital rådgivning

Mariela Lopez berättar att under pandemin har Miele startat upp digitala rådgivningar, något som mottagits mycket positivt. Många kunder uppskattar att slippa färdas långväga för att besöka ett Miele Experience Center och få rådgivning på plats, och kan från sitt eget hem få tips, råd och inspiration. Rådgivningen sker via laptop, surfplatta eller telefon, och programvaran som används är FaceTime eller WhatsApp.

”Det är stort sug efter rådgivningar, både här på plats och digitalt. Vi är helt fullbokade och kommer framöver, även efter pandemin, inte bara fortsätta med digitala rådgivningar utan utöka den verksamheten.”, säger Mariela Lopez.

 

Hållbarhet

Skydda människan och miljön och bedriva verksamheten ansvarsfullt, även för kommande generationer. Det är hållbarhet för Miele. Mer exakt: Energieffektivitet och resurseffektivisering för produkter och under tillverkningen och även ansvar för medarbetare och samhälle.

”Ett exempel på hur vi arbetar med hållbarhet är att våra nya ugnar använder sig av ’grönt stål’ med 70 procent mindre koldioxidavtryck än traditionellt stål. Vi är också stolta över att i princip alla våra nya diskmaskiner är A-klassade enligt den nya certifieringsstandarden.”, säger Niklas Mair.

Miele i Solna

Miele AB sysselsätter omkring 120 medarbetare runt om i Sverige med bland annat försäljning och teknisk service. Ungefär 80 personer arbetar på Mieles huvudkontor på Industrivägen 20 i Solna, där även Miele Experience Center och Miele Unboxed Outlet finns – på Outlet kan man handla utställningsprodukter, transportskadade produkter etcetera, utan originalförpackning.

Historik

Två familjer, ett företag: Miele grundades för 123 år sedan av teknikern Carl Miele och köpmannen Reinhard Zinkann och än idag tillhör företaget efterföljare till dem. Med elva anställda, fyra bänkar och en borrmaskin introducerade Miele och Zinkann år 1899 i Herzebrock sina första centrifuger och smörmaskiner på marknaden.

Miele har samma motto idag som när företaget grundades år 1899: Immer Besser, vilket på svenska betyder alltid bättre, eller bättre och bättre.

”Det är mitt namn på produkterna, och självklart vill jag att de skall vara de bästa.”, sade Markus Miele i samband med invigningen av Mieles showroom i Solna för 15 år sedan.

Ola Larsson


Branschnyheter


Produktnytt: En kvartett stora och små nyheter

Fyra företag lanserar nu ett antal nya produkter, och det handlar om induktionshällar med integrerad fläkt och flexibla zoner från

Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med

Poddtips

Market Headlines – för dig som vill ha koll på läget På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt