Nyfiken på franchising?

Etablering av en ny butik från ingenting kan vara svårt. Därför är många nyfikna på möjligheterna med franchising, att starta butik med ett etablerat företags koncept och varumärke. APPLiAnytt tog en pratstund med Michael Larsson, försäljningschef och etableringsansvarig på Electrolux Home om franchising.

 

Franchisekonceptet går ut på att Electrolux Home stöttar med bland annat marknadsföring, skyltning och utbildningar – och tillhandahåller ett brett sortiment med starka, välkända varumärken. Electrolux Home etablerades 1995 och för närvarande finns ett 30-tal franchisetagare med egna butiker.

Varför väljer Electrolux att växa genom just franchise, vilka är fördelarna?
– Fördelarna är att vi får arbeta med engagerade entreprenörer som är duktiga på sin lokala marknad och känner den väl, både på byggsidan och gentemot privatkonsument. Vi får lokalkännedom och de får ett starkt varumärke som det är lättare att nå ut med och stöttning som gör att de kan fokusera på sin egen business, berättar Michael.

Vad erbjuder ni era franchisetagare för stöttning?
– Vi erbjuder support från huvudkontoret i form av affärsutveckling, stöd och styrkan i att tillhöra ett större bolag. Vi är med och planerar butikskonceptet och hur det ska se ut, hur produkterna exponeras och stöttar med utbildning i allt från produktkunskap till säljkunskap. Vi är med hela vägen genom prislappsystem, datasystem och support i alla butiksdelar. Marknadsföringen tas fram centralt, men gärna med anpassning och lokal förankring i sociala medier, lokal radio eller vad det kan vara. Vi tror att många handlar lokalt.

Hur ser ni på den fysiska butikens framtid och hur kan butik bäst integreras med e-handel?
– För kunden erbjuder vi en reservera/hämta-funktion och de lokala franchisetagarna får ta del av försäljningen i deras område. Webben ska vara en del av upplevelsen av varumärket, ett verktyg, och inte en konkurrent till butiken. Vi ser ett tydligt syfte med fysisk handel, kunderna vill uppleva produkterna. Ibland börjar kundresan online för att de sedan ta sig till butik. Kunden vill känna på material, färg och form tillsammans med en säljare som kan berätta om möjligheterna. Det sker bäst i butik med ett personligt möte, vilket inte går att leverera online. Det är en stor investering med kök och vitvaror och i butik kan man få bäst support och helhetsupplevelse. Det hänger på de enskilda personerna att kunderna blir nöjda och här är entreprenörerna tillsammans med duktiga säljare fantastiska.

Electrolux Home har idag 34 franchisetagare och målet är att inom 5 år ha 50 butiker över hela Sverige. Läs mer här och kontakta Michael Larsson om du är nyfiken på att veta mer!

Vad är franchising?

Istället för att starta ett nytt företag från grunden kan du betala för rätten att använda ett redan etablerat företags affärskoncept och varumärke. Det kallas franchising. Ett franchisesystem består av en franchisegivare och ett antal franchisetagare där franchisegivaren hyr ut sitt varumärke och sina driftsmetoder till franchisetagaren. Som franchisetagare är du bunden av att sköta verksamheten på ett visst sätt så att hela kedjan sköts enhetligt. För franchisegivaren innebär franchising ett sätt att expandera verksamheten. Läs mer om franchising på Verksamt.se.


Branschnyheter


Rapporten tydlig: Dramatisk ökning av skatteuttaget

APPLIA släpper idag en fulltäckande, uppföljande rapport om elektronikskattens påverkan under fjolåret och en prognos för hur skatten kommer att

Starka röster om LSKE

På en global marknad ska miljön ses som en global sak, det är budskapet från riksdagsmannen Larry Söder, Kristdemokraterna. Sverigedemokraterna

Vitvaror backar – hushållsapparater plussar

I skuggan av den minskande bostadsproduktionen i Sverige och det ogynnsamma läget för större renoveringar, fortsätter försäljningen av vitvaror (MDA)

APPSTAT lanserat

APPLiA byter system för branschstatistiken. Det nya systemet APPSTAT har gemensamt utvecklats av branschföreningarna i Norden och först ut in