Produktnytt: Skräddarsytt & hälsotrendande

På CES 2022 i januari berättade Samsung att Bespoke nu breddas med så kallade ”French Door”-kylskåp, tvättmaskiner och torktumlare samt skaftdammsugare. Samtidigt introducerar Wilfa PowerFuel XL som är senaste tillskottet i deras blenderfamilj.

 

Samsung firade 50-årsjubileum på IFA i september 2019 och i samband med detta berättade företaget att allt eftersom gränsen mellan möbel och vitvaror suddas ut fortsätter de att skapa anpassningsbara lösningar i hemmet för att bättre passa konsumentens behov. Som en del av detta kommer de banbrytande kylskåpen Bespoke till Europa.

Ganska exakt ett år senare, den 28 september 2020, berättade Samsung att kyl- och frysskåpsserien Bespoke är tillgänglig för nordiska konsumenter. Bespoke betyder skräddarsydd eller måttbeställd och produktserien breddades ifjol till att förutom 1-dörrskyl och 1-dörrsfrys även innefatta 2-dörrskyl/frys och paneler finns att tillgå i åtta färger.

Alldeles nyligen, på mässan CES i januari, berättade Samsung att Bespoke nu breddas på två sätt, dels med nya kylfrysar (”french door” med tre eller fyra dörrar) och dels med tvättmaskiner och torktumlare samt skaftdammsugare.

Den 20 januari meddelade Samsung i ett pressmeddelande att skaftdammsugaren Bespoke Jet med tillhörande laddnings- och tömningsdockan CleanStation kommer att finnas tillgänglig i Norden under andra kvartalet i år i tre olika färger.

Bespoke Jet är en dammsugare som möjliggör bekväm städning och underlättar för användare att hålla det rent och prydligt i sina hem. Den har en prestanda med kraftfulla funktioner som behövs för att hålla golven rena, men också en stilren design som passar bra in i det moderna hemmet”, säger Rikard Fornbäck, produktansvarig för vitvaror på Samsung i Norden.

I skrivande stund finns ingen information om Bespoke Jet på Samsungs hemsida, men för den som vill veta mer finns pressreleasen här.


Mixa maten direkt i blendern

PowerFuel XL är senaste tillskottet i Wilfas blenderfamilj PowerFuel, och den anges lekande lätt leverera såväl frukost och lunch som middag och kvällsmat till hela familjen. Wilfa meddelar att den är designad och utvecklad för att effektivt mixa stora mängder av både varma och kalla ingredienser, och för att uppnå detta har man kombinerat en höghastighetsmotor på 2000W med sex skarpa knivar och en kanna som rymmer hela två liter.

För att marknadsföra sin blenderfamilj samarbetar Wilfa med dietisten Anna Ottosson, och strax före årskiftet delgav de hälsotrenderna som gäller 2022 i form av ett pressmeddelande där man bland annat kan läsa att enligt viss statistik är det endast två av tio i Sverige som får i sig den rekommenderade dagliga mängden frukt, grönsaker och bär, vilket enligt Anna Ottosson är konstigt då en av de stora hälsotrenderna är att stärka immunförsvaret.

Anna Ottosson säger att för 2022 finns det redan en trend som kraftigt sticker ut, och det är att mixa sin mat direkt i blendern. Vidare berättar Anna att de senaste årens pandemi har gett trenden med mixad mat en rejäl boost, då allt fler tillbringar mer tid i hemmet. Många vill äta hälsosamt och ser blendern som ett snabbt och enkelt sätt att göra det på.

”Jag har valt att jobba med Wilfa och deras powerblenders för att de är kraftfulla och löser de krav jag ställer på en blender”, säger Anna Ottosson.

Mer information om Wilfas blenderfamilj finns här på Wilfas hemsida och pressreleasen där Anna Ottosson berättar mer om hälsotrender är tillgänglig här.

Ola Larsson


Branschnyheter


Produktnytt: En kvartett stora och små nyheter

Fyra företag lanserar nu ett antal nya produkter, och det handlar om induktionshällar med integrerad fläkt och flexibla zoner från

Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med

Poddtips

Market Headlines – för dig som vill ha koll på läget På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt