Rätt kompetens och lärande hela yrkeslivet allt viktigare

För att branschen ska fortsätta att utvecklas och växa framgångsrikt behövs rätt kompetens. De snabba teknikskiftena gör även att fler kommer att behöva bygga på sin kunskap under yrkeslivet. Kompetensförsörjning är en viktig fråga för APPLiA och dess medlemmar.

Fokusområden inom kompetensförsörjning:

Att få fler att välja teknik

Vi behöver fler unga som väljer teknik för att säkra den framtida kompetensen för teknikföretag. Under paraplyet ”Hack the World” arbetar vi för att främja teknikintresset bland unga. Ibland riktar sig våra initiativ till lärare, ibland direkt till ungdomar och ibland till föräldrar och andra vuxna förebilder – men slutmålgruppen är alltid unga.

Ett utbildningssystem i världsklass

Det svenska utbildningssystemet behöver hålla genomgående hög kvalitet – från grundskola till högskola. Oavsett bostadsort eller bakgrund ska alla barn, ungdomar och vuxna få likvärdiga möjligheter till en bra utbildning. Utbildningarna behöver i högre utsträckning dimensioneras efter arbetsmarknaden och utvecklas i nära dialog med näringslivet.

Attrahera utländsk arbetskraft till Sverige

Om Sverige ska leda den tekniska utvecklingen krävs ett utbildningssystem som matchar teknikindustrins utveckling men också att Sverige är attraktivt för kvalificerad arbetskraft från andra länder.

Livslångt lärande för yrkesverksamma

Digitalisering, automatisering, artificiell intelligens och elektrifiering innebär ett teknologiskt paradigmskifte. Företagens överlevnad förutsätter att de hänger med i den snabba tekniska utvecklingen. Teknikskiftet ställer helt nya krav på arbetskraften och innebär att kunskapsintensiteten i hela produktionskedjan går upp. Och denna utveckling kommer att fortsätta.

Läs mer om hur APPLiA genom Teknikföretagen verkar för kompetensförsörjning på Teknikforetagen.se.

Foto: Brooke Cable


Branschnyheter


Marknadsföring: Dometics ambassadörer tar produkterna till ny nivå

Dometic har tagit fasta på att vi är många som återupptäckt naturen under pandemin och som kanske drömmer om ett enklare liv. Med hjälp av ambassadörer kan kunderna inspireras av hur deras produkter underlättar vardagen för dem som valt ett liv med mindre stress och mer tid till naturupplevelser. Sedan i juli kan den som besöker Kungsgatan i Stockholm även ta del av hela sortimentet i deras store-in-store hos Haglöfs.

En trio produktnyheter

Under sommaren har det presenterats en del produktnyheter, som till exempel en ny skaftdammsugare från Bosch, en fristående spis med induktionshäll och inbyggd fläkt från Bertazzoni och Pop top-lock till Kenwoods köksmaskiner.

Ytterligare ett rekordår för Elgiganten

Elgiganten meddelade i juli att verksamhetsåret 2021/2022 blev ännu ett nytt rekordår, och summeras med en resultatförbättring i samtliga kanaler.

Byggkostnaderna fortsätter att öka

Det samlade byggkostnadsindex för flerbostadshus steg med 14,6 procent i juli i år jämfört med juli 2021. För juni var motsvarande ökningstakt 14,1 procent meddelade SCB i måndags. Det är den största förändringen i årstakt sedan 1980.