Semlor – bra för branschförsäljningen

Vi svenskar bedöms äta runt 40 miljoner semlor per år. En del tror att detta är för lågt räknat och att vi egentligen äter ännu mer. Enligt en artikel i Dagens Industri från 2017 omsätter semlor 125 miljoner kronor i butik – bara på en dag. Och försäljningen av jäst, mjöl och mandelmassa till hemmabaket når extra höga höjder i livsmedelsbutikerna under denna tid på året. APPLiAnytt frågade Patricia Thörnwall, försäljningschef på Ankarsrum Kitchen AB vad fettisdagen betyder för försäljningen!

 

Men inte bara ingredienser ökar sin försäljning i semmeltider. Också de vitvaror och hushållsapparater som behövs för hemmabaket kommer i fokus under perioder såsom nu i semmeltider och kanelbulle-dagen senare under året. Det bekräftas av Patricia Thörnwall, försäljningschef på Ankarsrum Kitchen AB här nedan i artikeln. Men först några branschfakta om alla de hushållsprodukter som står i fokus inför semmelbaket.

En starkt växande marknad

De hjälpredor i köket, som hushållen är i stort behov av för att kunna njuta av hembakta bakverk såsom semlor, är en hel rad av branschens storsäljande produkter:

Hela produktkategorin ”köksmaskiner/matberedare” i alla olika storlekar sålde totalt ca 230.000* styck på marknaden i Sverige 2021. Därav har de mindre köksmaskinerna, med < 6 liter kapacitet, ökat antalet allra mest under 2021 med hela 50% jämfört med 2020. De större köksmaskinerna/assistenterna med över 6 liter kapacitet har ökat med 12%, men ligger högre värdemässigt än de något mindre köksmaskinerna. De minsta matberedarna förlorade mark med -3 procent under året som gick.

Elvispar för vispgrädden till semlorna: ca 370.000* styck säljs årligen på den svenska marknaden och till det kommer 355.000* stycken stavmixers. Båda kategorierna ökade med respektive ca 20% under 2021 jämfört med 2020.

Ångugnar är perfekt för jäsning av degar och ugnar utrustade med ångfunktion är dessutom alldeles utmärkta för bakning/gräddning av bröd. Detta segment av ugnar med ångfunktion ökade försäljningen med cirka 30 procent under det gångna året. Av alla inbyggnadsugnar som såldes under 2021 i Sverige var redan nu 11 procent av dessa utrustade med denna förhållandevis nya funktion.

Uppsving under semmeldagarna?

APPLiAnytt frågar Patricia Thörnwall, försäljningschef hos Ankarsrum, den svenska tillverkaren av de klassiska, större köksmaskinerna, om betydelsen av fettisdagar och andra högtider för försäljningen av dessa hjälpredor i köket.

”Vi märker framförallt ett större flöde till hemsidan och till våra receptsidor när det är speciella högtider och temadagar såsom fettisdagen och kanelbullens dag. Vi jobbar mycket med att våra recept ska passa in i säsong och i de trender som råder. Vi ser också att det är kring dessa högtider, som många av våra kunder lägger upp och delar sin bakglädje på sociala medier, vilket är väldigt roligt att se”, kommenterar Patricia.

”Och visst är det många som med köksmaskinens kittel, degkniv och degrulle känner att de får till en härlig deg till botten och lock till semlan. Och med ballongvisparna till maskinen får man en väldigt fin och fluffig grädde, som är perfekt till semlor”, fortsätter Patricia.

Glassmaskin och pizzastål efterfrågade tillbehör

”Vi säljer idag både via webshoppar och fysiska butiker. Speciellt nu under de senaste åren när vi levt i en pandemi, så har försäljningen ökat via kanalen webshop. Under pandemin har Ankarsrum, som många andra i branschen, haft en hög tillväxt. Förutom den ökande försäljningen av själva köksmaskinen, så ser vi en allt större efterfrågan efter våra olika tillbehör. Experimentlustan att vilja utforska nya rätter är stor. Vi har under senaste halvåret lanserat både ett bak/pizzastål samt en glassmaskin, som båda har gjort succé. Vi har alla tillbringat extra mycket tid hemma med våra familjer och då är det kul att baka och laga mat tillsammans. Vi upplever också att våra konsumenter värdesätter mat lagad från grunden, vilket är kul”, avslutar Patricia.

Kent Oderud, ordförande APPLiA

*Alla totalmarknadssiffror är baserade på marknadsstatistik från APPLiA-företagen och är uppräknade till totalmarknadssiffror m.h.t. täckningsgraden för denna statistik.

Foto: Ankarsrum Kitchen AB


Branschnyheter


Tre extra energisnåla produktnyheter

Energisnåla produkter blir en allt viktigare produktkategori för APPLiAs medlemmar. Under hösten har flera företag lanserat nya vitvaror med energiklass

Energibesparingar inför vintern – tips till hushållen

Energikonsumtionen är i ständigt fokus och just nu möts vi dagligen av råd kring hur vi spar såväl el som

Dammsugare, dekorsatser och intelligenta ugnar

Wilfa kliver i och med lanseringen av Innovac Sensor in på dammsugarmarknaden igen, Bertazzoni ger användarna möjligheten att sätta en

Utökat lagstöd för kontroll av produkter

Den 25 juli i år trädde lagändringar i kraft inom ekodesign- och energimärkningsområdena i Sverige, detta som en följd av