Tre stolta samarbeten i branschen

Electrolux samarbetar med den svenska designduon Rave Review för att inspirera konsumenter att bryta mönstret och ta bättre hand om sina kläder, Kenwood tar efter 25 år i Sverige steget in i TV-rutan i Kockarnas kamp och Elon är för andra året i rad officiell huvudpartner för Hockeyallsvenskan.

Electrolux & designduon Rave Review

De mest hållbara kläderna är de som du redan äger, men i genomsnitt används ett klädesplagg tio gånger och kasseras långt innan det är nödvändigt, meddelar Electrolux, och förklarar att det är därför de vill inspirera konsumenter att bryta mönstret och ta bättre hand om sina kläder. För att demonstrera att begagnade kläder fortfarande är värdefulla har Electrolux samarbetat med den svenska designduon Rave Review för att skapa en unik kollektion tillverkad av kasserade kläder från världens näst största klädkyrkogård – Atacama-öknen.

Globalt hamnar uppskattningsvis 73 procent av allt textilavfall på tippen eller bränns. Atacama-öknen i Chile, där världens näst största klädkyrkogård ligger, har snabbt förvandlats till en symbol för ”fast fashion” och ökningen av textilavfall. Enligt UNECE hamnar 21 miljarder ton kläder i en deponi varje år. Enbart i Atacama-öknen dumpas uppskattningsvis 39 000 ton kläder varje år.

– Förutom utmaningarna med ”fast fashion” är det tydligt att vi behöver förändra sättet som vi använder och vårdar våra kläder. Genom forskning vet vi att en förlängning av våra kläders livslängd med så lite som nio månader kan minska koldioxidutsläppen, vattenförbrukningen och avfallsmängderna med upp till 20-30 procent. Det finns olika sätt att göra detta på: genom att reparera eller återbruka gamla kläder samt vädra, rengöra kläderna med ånga eller tvätta dem på ett mer hållbart sätt, säger Vanessa Butani, VP Group Sustainability på Electrolux.

– Vi har alltid varit övertygade om att framtidens mode inte kan fungera på samma sätt som idag. Jag tror att vi alla måste ändra på oss, på ett eller annat sätt. När det gäller mode är förmodligen den mest påtagliga och enklaste metoden att vårda de kläder vi redan har, säger Livia Schück, medgrundare och Creative Director på Rave Review.

Mer information om hur Electrolux vill bryta mönstret finns här.

Kenwood & Kockarnas kamp

Nu blir de populära köksmaskinerna från Kenwood även kända på tv, då Kenwood går in som huvudsponsor till den elfte säsongen av TV4s långkörare Kockarnas Kamp. I programmet gör åtta av landets främsta kockar göra upp om den prestigefulla titeln genom rafflande tävlingar i den mytomspunna ladan vid Tosterups slott.

Kenwood har designat och utvecklat köksutrustning sedan 1947 och i Sverige har de sålts i snart 25 år. Nu är det dags att ta steget in i tv-rutan.

– Det ska bli spännande att se när dessa superproffs gör upp i tuffa utmaningar, men också att höra samtalen runt middagsbordet. Vi är mycket glada att produktionen valde att använda våra köksmaskiner. Inte minst Kenwoods häftiga köksmaskin Titanium Chef Patissier XL som spar tid och ger fantastiskt resultat med möjligheten att både väga och värma, säger Margita Westeus, senior kategorichef för Kenwood i Norden.

Mer information om Kenwoods köksmaskiner finns här.

Elon & Hockeyallsvenskan

Elon meddelar att de fortsätter att utveckla sin roll som officiell huvudpartner för Hockeyallsvenskan, och med lokal butiksnärvaro på ligans samtliga orter säkrar de upp för en säsong med hemmalaget i fokus.

Fredagen den 23 september drog Hockeyallsvenskan igång, i år med lag från 13 orter runt om i Sverige. Det här är andra året som Elon medverkar som officiell huvudpartner och efter en säsong där restriktioner gjorde att läktarna inte kunde fyllas ser de fram emot den kommande säsongen med möjlighet till fullsatta läktare.

– Vi ser verkligen fram emot en ny spännande säsong och välkomnar Hockeyallsvenskans nya lag Östersunds IK och Djurgårdens IF. Elon kommer fortsatt vara med och utveckla, inspirera och bidra på hemmaplan där våra butiker är en naturlig del av det lokala samhället, säger Christian Dahlborg, Marknadschef på Elon på

Christian Dahlborg, Marknadschef på Elon omgiven av spelare i HockeyAllsvenskan.

Text: Ola Larsson


Branschnyheter


Produktnyheter för allergiker, trångbodda och energimedvetna

Skaftdammsugare med dammsugarpåsar, lyxig och kompakt espressomaskin och kombimaskin med hybridteknik till tvättstugan. APPLiAs medlemsföretag lanserar ständigt nya innovativa produkter för hemmets alla

De’Longhi har presenterat hållbarhetsmanifestet ”Transforming with Integrity”

De’Longhi presenterade den 1 november det nya hållbarhetsmanifestet ”Transforming with integrity”, som förklarar De’Longhis hållbarhetsarbete, motiv och uppdrag genom tre

Electrolux och Houdini samarbetar för hållbar klädvård

Med hållbarhet och cirkulära affärsmodeller gemensamt utökar Electrolux och Houdini Sportswear sitt samarbete genom att öppna en hub i Houdinis

Smeg öppnar upp nyrenoverat showroom och butik i Malmö

Smeg öppnade sin svenska filial 2005 i det expansiva området Dockan i Västra hamnen, Malmö. Här vill man visa upp