Uppdaterad återförsäljarguide för energimärkning på internet

Nu kommer Energimyndigheten med en uppdaterad återförsäljarguide för energimärkning på internet. Syftet är att underlätta för återförsäljare att följa reglerna för energimärkning på internet.

 

Som återförsäljare av produkter som omfattas av en energimärkningsförordning ansvarar du för att:

  • Energimärkningsetiketten visas synligt enligt krav i produktförordningen
  • Produktinformationsblad finns tillgängliga för slutkunden

Om försäljning sker via internet är kraven mer specifika och du ansvarar då för att:

  • Energimärkningsetiketten och produktinformationsbladet visas i direkt anslutning till produktens pris och i övriga fall nära produkten.
  • Energimärkningsetiketten och produktinformationsbladet syns varje gång en produkt visas, det vill säga även på kategorisidor (listvyer).

Utöver ovan finns det krav kring energimärkning i butik och vid reklam du kan läsa mer om här.

Läs mer i Energimyndighetens folder Energimärkning på nätet – en återförsäljarguide här.


Branschnyheter


Produktnytt: En kvartett stora och små nyheter

Fyra företag lanserar nu ett antal nya produkter, och det handlar om induktionshällar med integrerad fläkt och flexibla zoner från

Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med

Poddtips

Market Headlines – för dig som vill ha koll på läget På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt