Vad förväntas av sista kvartalet 2022 i branschen?

Om 2020 var pandemiåret som fick oss att ändra våra konsumtionsmönster så var 2021 året som kännetecknades av logistikkaos och komponentbrist men också en rekordtillväxt i vår bransch. Nu blir nog 2022 året som kommer att kännetecknas av totalkaos. Inflationen stiger. Kronan försvagas. Energipriserna rusar. Mindre konsumtionsutrymme. Och nu är vi redan inne i fjärde kvartalet och vi frågar oss alla hur årsavslutet egentligen kommer att bli för branschens försäljning.

Branschen för vitvaror och hushållsapparater kännetecknas sedan historiska tider av att det andra halvåret uppvisar en betydligt högre efterfrågan än den första delen av året. För de mindre hushållsapparaterna (SDA – Small Domestic Appliances) är detta speciellt tydligt, men även MDA – de större vitvarorna – har en förhöjd historisk försäljning under det andra halvåret. Alla graferna visar marknadsförsäljningen per månad över åren 2020 och 2021.

SDA i tomtesäcken?

För SDA har alltid införsäljningen under månaderna oktober och november till julaktiviteterna varit stark. Många av branschens hushållsapparater har stor efterfrågan som julklappar. En del branschkategorier har också utsetts till ”ÅRETS JULKLAPP” av HUI genom åren och rönt stora försäljningsframgångar; t.ex. bakmaskin, råsaftscentrifug, wok och robotdammsugare.

Under pandemin sattes många säljrekord för flera produktkategorier såsom kaffemaskiner, varmluftsfritöser och köksassistenter. Det finns idag inga förväntningar att vi åter skall toppa marknadsutvecklingen och matcha dessa rekordtal för dessa typer av produkter i år igen.

 

Tidig julhandel

Att julhandeln startar tidigare än väntat i år och att kunderna sannolikt kommer att vara priskänsligare, betyder att handeln måste vara snabba på bollen för att inte missa möjligheterna. ”Först blir ofta störst” kan bli en sanning i årets julförsäljning under kaosåret 2022.

Vitvaror nödvändiga för julfriden

Men sett till försäljningsvärde så kommer det troligen bli fortsatt hög efterfrågan på de produkter som konsumenter vill handla inför jul och som de behöver. Produkter som är mindre nödvändiga kommer troligen vara mindre eftertraktade även till ett lägre pris. När det gäller de större vitvarorna (MDA) så är dessa inte helt logiskt länkade till julklappar (en kyl/frys är ju inte så lätt att slå in och lägga under granen) men har ändå tre faktorer som talar för en fortsatt stark marknad under slutet av året:

Kylskåp, frysar, spisar, tvättmaskiner, diskmaskiner etc. är idag nödvändighetsprodukter som de allra flesta svenskar inte kan leva utan. Speciellt inte under långhelger med fokus på matlagning i familjerna. En uttjänt produkt ersätts alltid om den inte kan repareras.

Det är också fortfarande en fortsatt hög andel leveranser av hela vitvaruutrustningar för installation i nyproducerade bostäder under slutet av året (som dock kommer att minska under kommande år då antalet byggstarter minskar dramatiskt i Sverige).

Energieffektivitet viktigast

Men den viktigaste positiva faktorn är konsumentens dramatiskt ökade intresse i handeln för strömsnåla och energieffektiva vitvaror. Elpriserna har nått sådana höjder vi aldrig förr sett i Sverige och i alla lägenheter, hus och stugor pågår ett intensivt tänkande hur man ska kunna minimera sina egna strömkostnader. Nyproducerade vitvaror kan spara tusentals kronor om året i minskad förbrukning jämfört med den äldre utrustningen i bostaden. Energidekalen hjälper till att fatta rätt inköpsbeslut.

Miljarder till energieffektivitet

Så visst finns det produkter i branschsortimentet, som lämpar sig extra bra för dessa tuffare ekonomiska tider och som kan vara bra ammunition i marknadsföringen inför årsslutet. Så att också en del av regeringens nyligen presenterade ”energistöd” på 53 miljarder till konsumenterna delvis kan komma till nytta för inköp av el-effektiva vitvaror för att reducera framtida summor på elräkningarna.

Årets definitivt vettigaste familje-julklapp: en energieffektiv kyl/frys! Fast räkna med att det går åt mycket julklappspapper och tejp!

/Kent Oderud


Branschnyheter


Produktnyheter för allergiker, trångbodda och energimedvetna

Skaftdammsugare med dammsugarpåsar, lyxig och kompakt espressomaskin och kombimaskin med hybridteknik till tvättstugan. APPLiAs medlemsföretag lanserar ständigt nya innovativa produkter för hemmets alla

De’Longhi har presenterat hållbarhetsmanifestet ”Transforming with Integrity”

De’Longhi presenterade den 1 november det nya hållbarhetsmanifestet ”Transforming with integrity”, som förklarar De’Longhis hållbarhetsarbete, motiv och uppdrag genom tre

Electrolux och Houdini samarbetar för hållbar klädvård

Med hållbarhet och cirkulära affärsmodeller gemensamt utökar Electrolux och Houdini Sportswear sitt samarbete genom att öppna en hub i Houdinis

Smeg öppnar upp nyrenoverat showroom och butik i Malmö

Smeg öppnade sin svenska filial 2005 i det expansiva området Dockan i Västra hamnen, Malmö. Här vill man visa upp