Vinnare & förlorare i e-handeln 2021

I Nets nyligen släppta rapport Svensk E-handel 2021 kan man läsa att svenskarnas handel på nätet ökade med 10,1 procent ifjol, efter att 2020 för första gången någonsin minskat.

 

E-handeln som historiskt växt starkt varje år noterade en omvälvande förändring på grund av pandemin under 2020. Svenskarnas totala spendering minskade då för första gången, trots att fler än någonsin handlade på nätet. Detta eftersom den traditionellt största kategorin resor minskade dramatiskt. Samtidigt ökade produkter starkt eftersom de flesta mest höll sig hemma. Trots att pandemin och restriktioner fortsatte prägla 2021 vände den totala e-handelsmarknaden upp med drygt 10 procent: från 215,2 miljarder kronor under 2020 till 237 miljarder 2021.

– Coronapandemin har påverkat e-handeln och konsumentbeteenden på ett unikt sätt. Bekvämligheten är nu mer avgörande medan det innan pandemin var lägre priser. Nu ser vi också att många fler silversurfare handlar på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

 

Produkter fortsatt störst

Produkter var fortsatt den överlägset största kategorin med 143,3 miljarder kronor ifjol, även om kategorin totalt sett minskade med fem procent.

– Rekordökningen om 30 procent för produkter under 2020 på grund av pandemin blev svår att matcha ifjol. Vi fick mer möjlighet att besöka fysiska butiker igen som många längtat efter. Konsumenterna hade också redan investerat mycket i hemmet under 2020 med exempelvis nybyggda verandor och hemelektronik. Pandemins påverkan på shoppingvanorna ska dock inte underskattas – även om konsumenter vill fortsätta handla i butiker så har rekordmånga svenskar anammat beteendet att handla en hel del av sina produkter på nätet, fortsätter Patrik Müller.

Inom kategorin produkter fanns både vinnare och förlorare under 2021. Kläder var den största vinnaren med en ökning om 2,6 miljarder kronor (+15%) medan en av de största underkategorierna, hemelektronik, backade 7 miljarder kronor (-36%). Vitvaror ökade med +3%.

Den som vill läsa mer om hur svenskarna handlar och betalar på nätet i Nets nya rapport Svensk E-handel 2021 kan ladda ner hela rapporten här.

Ola Larsson

Bild: Nets


Branschnyheter


Produktnytt: En kvartett stora och små nyheter

Fyra företag lanserar nu ett antal nya produkter, och det handlar om induktionshällar med integrerad fläkt och flexibla zoner från

Influerare och podcasts som marknadsföring

Utbudet av marknadsföringsmöjligheter till nischade målgrupper har fullkomligen exploderat under senare år. Vi djupdyker bland influerare och podcasts för att

Trög april för branschen

Det blir alldeles klart att branschutvecklingen inte klarar av att nå föregående års rekordsiffror under detta år. Men jämfört med

Poddtips

Market Headlines – för dig som vill ha koll på läget På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt