Vinnare & förlorare i e-handeln 2021

I Nets nyligen släppta rapport Svensk E-handel 2021 kan man läsa att svenskarnas handel på nätet ökade med 10,1 procent ifjol, efter att 2020 för första gången någonsin minskat.

 

E-handeln som historiskt växt starkt varje år noterade en omvälvande förändring på grund av pandemin under 2020. Svenskarnas totala spendering minskade då för första gången, trots att fler än någonsin handlade på nätet. Detta eftersom den traditionellt största kategorin resor minskade dramatiskt. Samtidigt ökade produkter starkt eftersom de flesta mest höll sig hemma. Trots att pandemin och restriktioner fortsatte prägla 2021 vände den totala e-handelsmarknaden upp med drygt 10 procent: från 215,2 miljarder kronor under 2020 till 237 miljarder 2021.

– Coronapandemin har påverkat e-handeln och konsumentbeteenden på ett unikt sätt. Bekvämligheten är nu mer avgörande medan det innan pandemin var lägre priser. Nu ser vi också att många fler silversurfare handlar på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

 

Produkter fortsatt störst

Produkter var fortsatt den överlägset största kategorin med 143,3 miljarder kronor ifjol, även om kategorin totalt sett minskade med fem procent.

– Rekordökningen om 30 procent för produkter under 2020 på grund av pandemin blev svår att matcha ifjol. Vi fick mer möjlighet att besöka fysiska butiker igen som många längtat efter. Konsumenterna hade också redan investerat mycket i hemmet under 2020 med exempelvis nybyggda verandor och hemelektronik. Pandemins påverkan på shoppingvanorna ska dock inte underskattas – även om konsumenter vill fortsätta handla i butiker så har rekordmånga svenskar anammat beteendet att handla en hel del av sina produkter på nätet, fortsätter Patrik Müller.

Inom kategorin produkter fanns både vinnare och förlorare under 2021. Kläder var den största vinnaren med en ökning om 2,6 miljarder kronor (+15%) medan en av de största underkategorierna, hemelektronik, backade 7 miljarder kronor (-36%). Vitvaror ökade med +3%.

Den som vill läsa mer om hur svenskarna handlar och betalar på nätet i Nets nya rapport Svensk E-handel 2021 kan ladda ner hela rapporten här.

Ola Larsson

Bild: Nets


Branschnyheter


APPSTAT lanserat

APPLiA byter system för branschstatistiken. Det nya systemet APPSTAT har gemensamt utvecklats av branschföreningarna i Norden och först ut in

Manifest del 2 – Stöd till medborgare och ökat fokus på återbruk

Applia Europes manifest för 2024, som presenterades den 18 december 2023, är en ambitiös färdplan med praktiska rekommendationer för beslutsfattare

En svag avslutning på 2023

Årets december avslutade svagt för branschen som helhet, men med minus 6,5 procent ackumulerat mot föregående år, landade siffrorna för

Höjningen av elektronikskatten för vitvaror ger skjuts åt inflationen

Det ökade skatteuttaget av elektronikskatten slår igenom i SCB:s senaste inflationsstatistik för både privatkonsumtion och byggkostnader. Sammantaget visar siffrorna att