Ytterligare ett rekordår för Elgiganten

Elgiganten meddelade i juli att verksamhetsåret 2021/2022 blev ännu ett nytt rekordår, och summeras med en resultatförbättring i samtliga kanaler.

 

Försäljningsintäkterna har ökat med 5 procent till 16,7 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 386 miljoner kronor, en ökning på 7,2 procent mot föregående år.

– Vi summerar ett år som vi trodde skulle utmana oss i att fortsätta öka ovanpå det extrema tillväxtåret 2020/2021. Det har dock under året varit tydligt att kundernas behov av elektronik och köksprodukter har fortsatt och att Elgiganten växer starkt i de flesta segment. Elgiganten stärker sin position i samtliga kanaler och förbättrar resultatet ytterligare, det är något som vi är både stolta och ödmjuka inför, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Ökningen som Elgiganten gjort inom sina kategorier kommer från deras satsningsområden företagsförsäljning, kök, tjänster och gaming. Elgiganten redovisar en ökning på företagsförsäljning med hela 17 procent under året. Satsningen inom kök med Elgigantens egna varumärke Epoq har en fortsatt stark utveckling och har växt med 37 procent. Det tredje satsningsområdet är tjänster både i de fysiska kanalerna och i hemmet som har ökat med 10 procent mot föregående år. Trots extrema ökningar förra året så växer gaming ytterligare med 15 procent.

Tydliga effekter av pandemin

I försäljningsutfallet syns fortsatt tydliga effekter av pandemin. Produkter som kopplas till hemmakontor ökade ytterligare mot föregående verksamhetsår. Men också många andra områden utvecklar sig mycket starkt. Försäljningen av robotdammsugare fördubblades i antal mot året innan och det såldes hela 57 100 stycken. Att kunna laga både god mat och förenkla matlagningen har också varit viktigt när man spenderat mer tid i hemmet. Elgiganten lyckades sälja 45 000 airfryers, vilket också motsvarar en dubblering från föregående år.

– Under pandemin kom vi att tvingas till att hitta nya lösningar för att klara av vår vardag och vårt arbete. Det vi tydligt kan se är att dessa beteenden och arbetssätt nu har blivit mera fasta rutiner. Hemmakontoret är här för att stanna och vi förväntas vara både flexibla och uppkopplade hela tiden. Samtidigt har många upptäckt hur nya typer av produkter såsom robotdammsugare, robotgräsklippare och slowcookers förenklar vardagen. Sett till omsättning har de senaste två årens utveckling fått den digitala utvecklingen att hoppa fram 2-3 år i tiden. Elektronik har aldrig varit så viktig som den är nu, säger Niclas Eriksson.

Mer information i Elgigantens pressmeddelande här, samt i Elgigantens bokslutskommuniké för året 2021/2022 som kan laddas ner som PDF här.

Text: Ola Larsson


Branschnyheter


Vitvaror backar – hushållsapparater plussar

I skuggan av den minskande bostadsproduktionen i Sverige och det ogynnsamma läget för större renoveringar, fortsätter försäljningen av vitvaror (MDA)

APPSTAT lanserat

APPLiA byter system för branschstatistiken. Det nya systemet APPSTAT har gemensamt utvecklats av branschföreningarna i Norden och först ut in

Manifest del 2 – Stöd till medborgare och ökat fokus på återbruk

Applia Europes manifest för 2024, som presenterades den 18 december 2023, är en ambitiös färdplan med praktiska rekommendationer för beslutsfattare

En svag avslutning på 2023

Årets december avslutade svagt för branschen som helhet, men med minus 6,5 procent ackumulerat mot föregående år, landade siffrorna för