ARN fastslår: ångerrätt gäller

Ärende: Kunden köpte en häll i december 2021 från säljarens hemsida för 10 500 kronor. 2 dagar efter leveransen ångrar/häver kunden

ARN: avslår kundens yrkande

Kunden köpte i december 2019 en diskmaskin. I april 2021 angav diskmaskinen en felkod som uppmanade kunden att ta kontakt

ARN: Felaktig leverans av mikrovågsugn

Kunden köpte i maj 2021 ett kök med cirka 120 paket. Vid leveransen avlämnades en mikrovågsugn som kunden inte beställt. Kunden anmälde felleveransen och fick information om hur den skulle returneras.

Hej Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, berätta om er verksamhet?

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) avgör ärenden där konsumenter är i tvist med företag. APPLiAnytt tog en pratstund med Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, om hur det går till när ett ärende tas upp, hur det statistiskt ser ut för fall inom elektronikbranschen och minnesvärda fall.

APPLiA och ARN

Inom vårt branschsegment säljs årligen cirka 8 000 000 hushållsapparater. ARN prövar ärenden där konsumenter klagar under reklamationstid 3 år (i enlighet med KKL) men även ärenden där konsumenten erhållit förlängd garanti. I sig innebär det att cirka 25 000 000 – 30 000 000 produkter varje år skulle kunna bli ett ARN-ärende.

Anmäld till ARN? Tänk på följande!

ARN är en nämnd bestående av 5 personer. Domaren som leder förhandlingen har minst hovrättskompetens. Övriga delen av nämnden består av 2 näringslivsföreträdare och 2 konsumentföreträdare. 2-4 personer av dessa är ofta jurister, men skall också ha sakkunskap inom sitt produktområde. APPLiAs företrädare i ARN är Kent Oderud och Matts Spångberg.

ARN: Häll ej reparerad direkt – ersättningsköp/skadestånd/hävning

Kunden köpte i oktober 2020 en induktionshäll. I december 2020 gick den sönder och kunden tog då samma dag kontakt med säljaren som hänvisade kunden till att lämna skriftlig reklamation på mejl. Kunden fick ingen information om låneprodukt och då familjen har svåra matallergier köpte han samma dag en ny häll av annan säljare.

ARN: Ugn exakt temeratursäkerhet – omleverans/hävning

Kunden köpte i maj 2018 en inbyggnadsugn. Ugnen har enligt teknisk dokumentation exakt temperatursäkerhet. I maj 2019 upptäckte de att ugnen inte kom upp till inställd temperatur och felanmälde produkten. De blev fakturerade för teknikerbesöket då inget fel kunde hittas.

ARN: Kokzon häll – hävning

Kunden köpte i mars 2019 en häll med 5 års garanti. I januari 2021 upptäckte kunden att hällen inte värmde hela kokzonen utan bara del av zonen. Kunden begär att få häva köpet. Säljaren hävdar att kunden felanmälde touchpanelen och i februari 2021 byttes den av tekniker och fungerade felfritt vid testkörning.