ARN: Lagerprodukt såld som ny – skadestånd

Kunden köpte en frys i februari 2019. I juli 2020 slutade den att fungera, samma sak hände i september 2020 och december 2020. Vid tillfället i december kontaktade kunden säljaren och reparatören som konstaterade att produkten tillverkades 2013.

ARN: Elektronikfel i varmluftsugn – hävning och skadestånd

Kunden köpte i december 2020 en varmluftsugn. I februari 2021 upptäcktes ett elektronikfel och ett fel på varmluftsfunktionen. Elektronikfelet innebär att ugnen signalerar att pyrolytisk rengöring behövs onormalt ofta. Varmluftsfunktionen fungerar inte som önskat då del av mat bränns i ena änden och blir blek i andra änden.

ARN: Avsaknad av servicerapport – omleverans

Kunden köpte en tvättmaskin i september 2019. Vid första tvätten skramlade maskinen och tekniker bokades upp. Teknikern uppgav vid besök att ljudet skulle försvinna med tiden och att den kunde användas som normalt.

ARN: Samma fel efter reklamationstid – omleverans/hävning eller avhjälpande

Kunden köpte en vinkyl i december 2017. Under 2020 reparerades en fläkt kostnadsfritt. I januari 2021 gick samma fläkt sönder igen varvid säljaren vägrade byta ut den eller reparera den. Kunden har erbjudits en fläkt gratis av tillverkaren för egen bekostad reparation.

ARN: Rost i tvättmaskin – kostnadsfritt avhjälpande

Kunden köpte i oktober 2019 en toppmatad tvättmaskin med 1 års garanti. På grund av transportskada på locket togs produkten i bruk först i januari 2020. I november 2020 upptäcktes rost på det utbytta locket.

ARN: Fel i torktumlare – omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturor

Kunden köpte i september 2018 en torktumlare. Kunden upptäckte redan från början att det uppstod ovanligt mycket ludd och att flera handdukar slitits sönder. I oktober 2020 reklamerade kunden felet och vid 2 tillfällen var tekniker på plats, företaget har även tagit in maskinen för långtidstest.

ARN: Ojämn stekning med induktionshäll?

Kunden köpte i april 2021 en häll som levererades i maj 2021. Omgående upptäckte kunden att hällen stekte ojämnt och reklamerade i juni 2021. Kunden anser att om produkten inte anses felaktig så är den undermålig. Kunden begär hävning alternativt omleverans av annat fabrikat.

ARN: Fel i portabel AC – ersättning för fel i produkt?

Kunden köpte på Internet en portabel AC för 4 618 kronor med värmefunktion som levererades i maj 2021. Dagen efter upptäckte kunden att produkten inte hade någon värmefunktion och reklamerade.