News

2022.05.23

Poddtips

På fredagar sänds nya avsnitt av Market Headlines, som lättsamt sammanfattar veckans viktigaste händelser inom detaljhandeln med tonvikt på sällanköpshandeln. Podden tar upp såväl stora som små händelser på marknaden.

Read more om Poddtips
2022.05.23

Minskad byggtakt under det första kvartalet 2022

Statistiska Centralbyrån presenterade i veckan antalet påbörjade bostäder i Sverige under det första kvartalet. Rapporten visar att det påbörjades nyproduktion av totalt cirka 14 100 nya bostadslägenheter under det första kvartalet 2022.

Read more om Minskad byggtakt under det första kvartalet 2022
2022.05.23

Ta det kallt i sommar

Vi minns alla värmeböljan 2018. Enligt SMHI var det den varmaste sommaren som hittills uppmätts i Sverige. Fläktarna tog snabbt slut i affärerna och med en ny sommar på intågande är det hög tid att förbereda hemmet redan nu. APPLiAnytt har därför listat några av årets svalaste produkter på fläktmarknaden!

Read more om Ta det kallt i sommar
2022.05.18

Hello Marcus Isgren, chairman and head of ARN, can you tell us about your business?

The Swedish Consumer Complaints Board (ARN) decides cases where consumers are in dispute with companies. APPLiAnytt had a chat with Marcus Isgren, chairman and head of ARN, about how a case is raised, what the statistics look like for cases in the electronics industry and memorable cases.

Read more Hello Marcus Isgren, chairman and head of ARN, tell us about your business?
2022.05.18

APPLiA and ARN

Within our industry segment, approximately 8,000,000 household appliances are sold annually. ARN examines cases where consumers complain during the 3-year complaint period (in accordance with the KKL) but also cases where the consumer has received an extended warranty. In itself, this means that approximately 25,000,000 - 30,000,000 products each year could become an ARN case.

Read more about APPLiA and ARN
2022.05.18

Registered with ARN? Consider the following!

ARN is a committee consisting of 5 people. The judge who presides over the hearing has at least appellate court expertise. The rest of the committee consists of 2 business representatives and 2 consumer representatives. 2-4 of these people are often lawyers, but must also have expertise in their product area. APPLiA's representatives in ARN are Kent Oderud and Matts Spångberg.

Read more If you have registered with ARN, please consider the following!
2022.05.17

ARN: Häll ej reparerad direkt – ersättningsköp/skadestånd/hävning

Kunden köpte i oktober 2020 en induktionshäll. I december 2020 gick den sönder och kunden tog då samma dag kontakt med säljaren som hänvisade kunden till att lämna skriftlig reklamation på mejl. Kunden fick ingen information om låneprodukt och då familjen har svåra matallergier köpte han samma dag en ny häll av annan säljare.

Read more om ARN: Häll ej reparerad direkt – ersättningsköp/skadestånd/hävning
2022.05.17

ARN: Ugn exakt temeratursäkerhet – omleverans/hävning

Kunden köpte i maj 2018 en inbyggnadsugn. Ugnen har enligt teknisk dokumentation exakt temperatursäkerhet. I maj 2019 upptäckte de att ugnen inte kom upp till inställd temperatur och felanmälde produkten. De blev fakturerade för teknikerbesöket då inget fel kunde hittas.

Read more om ARN: Ugn exakt temeratursäkerhet – omleverans/hävning
2022.05.17

ARN: Kokzon häll – hävning

Kunden köpte i mars 2019 en häll med 5 års garanti. I januari 2021 upptäckte kunden att hällen inte värmde hela kokzonen utan bara del av zonen. Kunden begär att få häva köpet. Säljaren hävdar att kunden felanmälde touchpanelen och i februari 2021 byttes den av tekniker och fungerade felfritt vid testkörning.

Read more om ARN: Kokzon häll – hävning
2022.05.17

ARN: Prisfel på Internet köp av flera dammsugare – Begäran om fullgörande av köp

Kunden lade en beställning på 3 dammsugare till 80 procent rabatt och fick en orderbekräftelse. Säljaren har av misstag angivet fel pris och orderbekräftelsen utgör inte att bindande köp kommit till stånd. Säljaren har dagen efter makulerat bekräftelsen och informerat kunden om prisfelet.

Read more om ARN: Prisfel på Internet köp av flera dammsugare – Begäran om fullgörande av köp
2022.05.17

ARN: Lagerprodukt såld som ny – skadestånd

Kunden köpte en frys i februari 2019. I juli 2020 slutade den att fungera, samma sak hände i september 2020 och december 2020. Vid tillfället i december kontaktade kunden säljaren och reparatören som konstaterade att produkten tillverkades 2013.

Read more om ARN: Lagerprodukt såld som ny – skadestånd
2022.05.17

ARN: Elektronikfel i varmluftsugn – hävning och skadestånd

Kunden köpte i december 2020 en varmluftsugn. I februari 2021 upptäcktes ett elektronikfel och ett fel på varmluftsfunktionen. Elektronikfelet innebär att ugnen signalerar att pyrolytisk rengöring behövs onormalt ofta. Varmluftsfunktionen fungerar inte som önskat då del av mat bränns i ena änden och blir blek i andra änden.

Read more om ARN: Elektronikfel i varmluftsugn – hävning och skadestånd