2022.04.27

I år återvänder mässorna

På grund av pandemin har i princip alla mässor ställts in under 2020 och 2021, men 2022 inleddes med CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas, i såväl digital som fysisk form – och nu är det snart dags för Elon Expo, EuroCucina och IFA.

 

2021 var CES en helt digital mässa, men i år gick mässan av stapeln på plats i Las Vegas den 5-7 januari (i elfte timmen meddelades att mässan kortades med en dag) och delar av mässan – till exempel många av presskonferenserna – streamades, så att man kunde delta på distans.

De 2 300 utställande företagen på CES besöktes av drygt 40 000 personer (vilket är ungefär en fjärdedel jämfört med ett vanligt år) varav 30 procent var internationella besökare från 119 länder.

 

Elon Expo

I år kommer Elon Expo att arrangeras i Örebro den 31 maj till 3 juni (tisdag till fredag, vecka 22). Camilla Waldmark, PR & kommunikationsansvarig på Elon Group AB, berättar att Elon i år genomför expot tillsammans med Electra (som de håller på att gå samman med som bolag) och att det i år blir nordiskt på riktigt, med besökare från samtliga nordiska länder.

På bilden ovan syns Stefan Lebrot, VD Elon Group, på Elon Expo 2019.

 

EuroCucina & FTK

Den 60:e upplagan av Salone del Mobile. Milano kommer att hållas på Fiera Milano Rho den 7 till 12 juni 2022. Evenemanget kommer fokusera på kvalitet, innovation, skönhet och, nu mer än någonsin, hållbarhet.

Evenemanget innefattar bland annat mässorna EuroCucina, FTK (Technology For the Kitchen) och International Bathroom Exhibition.

Den 23:e upplagan av EuroCucina kommer att ha 82 utställare på 16 000 kvadratmeter, och bland utställarna på systermässan FTK återfinns bland annat AEG, Asko, Beko, Bertazzoni, Bosch, BSH, Electrolux, Grundig, Neff, Samsung, Siemens och Smeg.

Mer information om EuroCucina och FTK (Technology For the Kitchen) finns här.

 

IFA

IFA kommer att arrangeras i Berlin 2-6 september 2022.

”Nu är det äntligen dags att inse fakta och återigen organisera en mässa i full storlek på Messe Berlin, i en stad som inte bara är huvudstad på Europas största konsumentmarknad utan också har utvecklats till att bli det europeiska medianavet. Många ledande, globala varumärken har redan åtagit sig att delta. Just nu registrerar vi stor efterfrågan på IFA Fitness & Digital Health-området och inom segmentet hushållsapparater”, säger Jens Heithecker, IFA Executive Director, Executive Vice President Messe Berlin Group.

IFA arrangerar i eftermiddag (27 april) en digital presskonferens, där de kommer informera mer om höstens mässa, som man kan läsa mer om här.

Ola Larsson