2022.05.17

ARN: Fel i torktumlare – omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturor

Kunden köpte i september 2018 en torktumlare. Kunden upptäckte redan från början att det uppstod ovanligt mycket ludd och att flera handdukar slitits sönder. I oktober 2020 reklamerade kunden felet och vid 2 tillfällen var tekniker på plats, företaget har även tagit in maskinen för långtidstest.

 

Kunden har erhållit 2 fakturor på totalt 6 1 88 kronor. Kunden begär omleverans och betalningsbefrielse för servicefakturorna.

Tillverkaren har felsökt produkten på kundens begäran. Företaget har informerat kunden om att debitering kommer att ske om man inte finner ursprungligt fel.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att konsumenten reklamerat fel först 2 år efter att det upptäckts. Vidare konstateras att det utifrån servicerapport inte finns något påvisat fel.

ARN avslår kundens yrkande.