2022.06.22

Produktnyheter, kökskoncept, premiumresa & samarbeten

Här presenteras en trio produktnyheter (från Philips, Samsung och Braun) samt Electrolux GRO, ett framtida kökskoncept designat för ett mer hållbart ätande.  Vi har också spanat på hur Wilfa blev ett premiummärke att räkna med och ett samarbete mellan Electrolux Home & JKE Nordic Kitchen Design som tillsammans storsatsar på kök i den nordiska designtraditionen.


Philips Air Steam Cooker

Philips Airfryer finns idag i 22 varianter, i ett prisspann mellan ungefär två till fyra och ett halvt tusen kronor. I slutet av april lanserade Philips Domestic Appliances Philips Air Steam Cooker Series 7000, som en ångkokare som skapar de perfekta förutsättningarna med rätt temperatur, luftfuktighet och tid för att lyfta smaken på dina rätter och samtidigt garantera maximalt näringsinnehåll – i ett prisläge som ligger ungefär 50 procent högre än företagets toppmodell bland Airfryers.

Philips meddelar att man med Air Steam Cooker kan variera sina måltider varje dag och göra alla sina hälsosamma favoriträtter: ångkoka, ånga, långkoka, sous-vide, baka, steka, värma, tina upp.

”Lanseringen av Philips Air Cooker 7000-serien är ett avgörande ögonblick för Philips Domestic Appliances. Vi utvecklar meningsfulla innovationer som är i samklang med konsumenternas liv, och vi vet att människor idag lever allt mer hektiska liv och ändå är mer fokuserade på sin hälsa än någonsin tidigare. Att skapa en köksapparat som erbjuder åtta olika tillagningslägen i en enda enhet, och bevarar 90 procent av näringsämnena, gör det möjligt för människor att göra en mängd olika läckra måltider och äta hälsosammare. Anslut Philips Air Cooker till NutriU-appen så guidar den dig till och med genom hela tillagningsprocessen – från receptval till tips och tricks, och den låter dig veta när din mat är klar. Vi är övertygade om att denna innovation kommer att inspirera hemmakockar och föra fördelarna med ny teknik in i hemmets hjärta.” säger Henk Siebren de Jong, CEO Philips Domestic Appliances.

Philips Air Steam Cooker använder en unik NutriFlavor-teknik med klimatkontroll för att ställa in den perfekta kombinationen av temperatur, luftfuktighet och tid för varje recept, vilket resulterar i förbättrad smak och konsistens, anger Philips.

Mer information i pressreleasen här och på Philips hemsida här.


Samsung Bespoke Home

På det digitala evenemanget Bespoke Home 2022 presenterade Samsung i början av juni nya anpassningsbara designlösningar, uppkopplade tjänster och andra smarta lösningar.

”Bespoke Home handlar om vår vision om att skapa ett bättre liv hemma genom inspirerande design, anpassning och smarta funktioner. I år är vi glada över att kunna bygga vidare på detta genom att erbjuda konsumenter fler sätt att uttrycka sig på, samt uppleva fler uppkopplade bekvämligheter med Bespoke.” säger Rikard Fornbäck, produktansvarig för vitvaror på Samsung i Norden.

I år erbjuder Samsung Bespoke-produkter till hela hemmet, bland annat de helt nya AI-drivna Bespoke-ugnarna som lanseras i Norden under slutet av året. Bespoke-ugnen erbjuder uppkopplade funktioner via SmartThings-appen, vilket ska göra matlagningen enklare och mer effektiv.

Utöver produkter för köket kommer även en ny AI-tvättmaskin och torktumlare som lanseras i Norden under tredje kvartalet. Tvättmaskinen har bland annat funktionen Ultra Capacity, som skall göra det enkelt att tvätta oavsett hur mycket maskinen fylls. AI OptiWash förbättrar resultatet av tvätten genom att använda rätt mängd vatten och tvättmedel beroende på hur smutsig tvätten är, samtidigt som Auto Dispense System doserar tvättmedel automatiskt.

I juni lanserar Samsung SmartThings Home Life globalt. SmartThings Home Life är en uppkopplingshubb som kombinerar sex viktiga hemtjänster: Matlagning, energiförbrukning, klädvård, djurvård, luftvård och hemvård.

Mer information i pressreleasen här och på Samsungs hemsida här.


Braun PowerBlend 9

Braun har lanserat en ny blender som enkelt ska kunna fördela maten till olika konsistenser och värma soppan till serveringstemperatur samtidigt som den tillagas. Braun PowerBlend 9 har en triangulär kanna av Tritan, en stark motor och 18 olika förinställda program som ska göra köksarbetet enklare och roligare.

Efter att ha valt ett av de sex helautomatiska matprogrammen för att starta mixern går man vidare och väljer vilken textur man är ute efter – slät, medium eller grov – vilket blir 18 mixningsinställningar, utan att vara krångligt, skriver Braun som meddelar att deras nytänkande, triangulära kanna garanterar ett 60 procent finare och fyra gånger snabbare resultat.

Mer information i pressreleasen här och på Brauns hemsida här.


Electrolux GRO

Electrolux introducerar GRO som framtidens kökskoncept designat för att göra det möjligt att njuta av mat som både är hållbar och hälsosam. GRO är ett framtidskoncept som är baserat på forskning från bland annat insikter från EAT-Lancet rapporten, och skräddarsyr en sammanlänkning av produkter och tjänster i köket. Syftet är att kökets produkter ska bidra till att göra det enklare för konsumenter att laga växtbaserad och hållbar kost.

”Electrolux ambition är att göra hållbart ätande till ett förstahandsval, och GRO är vårt bevis på det. Genom att utmana konventionellt tänkande om vad ett kök är har vi tänkt om allt från början. Hur kan ett kök bidra till förändrade matbeteenden och göra det som är bra för planeten både enkelt och gott genom AI och banbrytande design?” säger Tove Chevalley, chef för Electrolux Innovation Hub.

GRO presenterades på EuroCucina i Milano 7-12 juni, och mer information finns i pressreleasen här och på Electrolux hemsida här.


Så blev Wilfa ett premiumvarumärke att räkna med

Wilfa Sverige AB och deras senaste resa firar tioårsjubileum och beskriver att det har varit en fantastisk resa som möjliggjorts av tydliga mål, motiverade medarbetare och teamwork tillsammans med dedikerade återförsäljare. Man har gått från en historia med ett eget blygsamt varumärke, via inget annat än en mycket framgångsrik period som generalagent för varumärken som Nescafé Dolce Gusto, Dyson och Jordan, för att sedan med ny kraft fokusera på det egna varumärket Wilfa. Idag är Wilfas produkter väl etablerade i premiumsegmentet och levererar ”Beyond Expectations”, meddelar företaget som berättar hur den utvecklingen gick till.

”När jag började på Wilfa för tio år sedan blev vi fantastiska på att ta hand om andras varumärken och ge dessa en marknadsledande position. Vårt eget varumärke var det dock få som hade en relation till. Detta bestämde jag mig för att ändra på. Vi har behållit vår förmåga att systematiskt och enträget etablera oss starkt i segmentet premium, men justerat vårt fokus till att också omfatta vårt eget varumärke Wilfa. Det har fungerat väldigt bra och är något vi är mycket stolta över.” säger Mattias Forsell, VD på Wilfa Sverige AB.

”Runt 2012 påbörjade vi som exempel en resa med våra egna luftfuktare. Då visste nästan ingen vad en luftfuktare var och definitivt inte varför man skulle ha en. Lösningen blev att med en liten marknadsföringsbudget försöka göra något som folk kunde engagera sig i. Vi satte oss med vår reklambyrå Guts & Glory och kom till slut fram med en kampanj som vi kallade för Sveriges torraste skämt och marknaden fullkomligen exploderade. Vi började helt enkelt att marknadsföra vår produktportfölj, vilket resulterade i att vi dubblerade företagets omsättning från 2010 till 2015. Försäljningen av luftfuktare ökade från någonstans runt 3 500 till 40 000 stycken. Skämten blev visserligen torrare, men inomhusklimatet förbättrades för många.” fortsätter Mattias stolt.

Just 2015 får nog ändå sägas vara året då det verkligen lossnade. Wilfa blev generalagent för Dyson och moderbolaget Wilfa AS i Norge började staka ut vägen framåt med en ny strategi för alla länder. Den tog tre år att utveckla och tre år att implementera. En egen produktutveckling och en ny designfilosofi såg dagens ljus, detta parallellt med att hela produktportföljen förflyttades mot premiumsegmentet i samarbete med de bästa inom respektive produktkategori.

Mellan 2015 och 2018 lyckades Wilfa Sverige fördubbla omsättningen för Wilfa ännu en gång, och 2018 sjösattes slutligen den nya nordiska 9-stegsstrategin fullt ut. En strategi som innehåller ett stort miljöansvar kombinerat med ett tydligt design- och användarfokus. Detta manifesterades inte minst genom kaffebryggaren Wilfa Svart Precision och Wilfa Svart Kaffekvarn. Dessa två ”svart”-produkter får sägas vara startskottet för dagens Wilfa.

Wilfas produktportfölj utgörs än idag av flera varumärken, men nu som ett resultat av en noggrann och medvetet utformad strategi. Fördelningen är dessutom en annan än tidigare och varumärket Wilfa är ett namn som står starkt med en egen tilltagande växt på en hårt konkurrensutsatt marknad.

Mer information i pressreleasen här.


Electrolux Home & JKE Nordic Kitchen Design storsatsar tillsammans

Danmark har under många år varit känt för sin design och formgivning. Som ett steg i sin expandering har Electrolux Home valt JKE Nordic Kitchen Design som ny köksleverantör. JKE Nordic Kitchen Design står för nytänkande kring nordisk design och dansk kvalitet, meddelar Electrolux Home, och berättar att JKE erbjuder kök som helt går i linje med Electrolux Homes expansionsplaner och nytänkande kring den nordiska designtraditionen – JKE har också ett utarbetat hållbarhetsarbete, något Electrolux Home ser som oerhört viktigt och som en del i sin företagskultur.

”Vi är oerhört stolta och nöjda med att valet av ny köksleverantör gått till JKE. JKE klarar av att växa tillsammans med oss i vår expansion och deras nytänkande kring den nordiska designtraditionen på kök går helt i linje med vad vi vill stå för.” säger Michael Larsson, försäljningschef på Electrolux Home.

”Det är verkligen roligt att tillsammans med Electrolux Home få expandera i Sverige och ge svenskarna möjlighet att förnya hemmets hjärta med kök i nordisk design av dansk kvalitet.” säger Helle Fyllgraf, presskontakt på JKE Nordic Kitchen Design.

Mer information i pressreleasen här och på Electrolux Homes hemsida här.

Ola Larsson