2022.12.20

2023 – energieffektivitetsåret

Året som snart lämnar över till 2023 har gett oss en insikt i vad som kommer att driva branschen det kommande året: Energieffektivitet. Höga elpriser, varningar om effektbrist och avstängningar, uppmaningar från myndigheter och regering om återhållsam energiförbrukning bäddar för detta.

Under de senaste 20 åren har energiförbrukningen för hushållsapparater minskat med runt 50 procent. I genomsnitt förbrukar ett kylskåp idag 25 procent av tidigare energinivåer. Stora framsteg har också gjorts när det gäller vattenförbrukningen. En diskmaskin använder 10 procent av det vatten som behövs för att diska för hand. Branschen fortsätter dessutom att utveckla sina produkter till än mer energieffektiva sådana med mindre miljöpåverkan. Det gör mig som ordförande både stolt och hoppfull att vi går en ljusare morgondag till mötes.

Julförsäljningen bekräftar trenden

Vi kan även notera att julförsäljningen inneburit stora framgångar för varumärken med varmluftfritöser i sitt sortiment. Produkten är både ett energismart komplement till den konventionella ugnen och tillför både kvalitet och flexibilitet i matlagningen, alla tre faktorer uppskattade hos konsumenterna just nu.

Kunder frågar om energieffektivitet

Givetvis styrs branschens utveckling även av konsumenternas önskemål. Flera butikskedjor vittnar om att frågor kring just energieffektivitet toppar konsumenternas frågelistor i butiker och vid sökningar. Så här sa Elgigantens PR- och kommunikationschef Linnea Cederquist i tidningen Market:

– Det söks också mer än tidigare på energiförbrukning samt energisnåla produkter både på vår sajt och externt, vilket kan vara en kombination av både höga elpriser och ökat miljötänk. Att vägleda kunderna i dessa frågor är kanske viktigare än någonsin, för att de ska kunna ta rätt köpbeslut i osäkra tider, avslutar Linnea.

Linnea bekräftar också för Market att just varmluftsfritösen är i topp i årets julhandel hos Elgiganten – före både spelkonsoller och smarta telefoner.

Energimärkningen viktig

Flera branscher har en fungerande och objektiv märkning av sina produkter med den europeiska energimärkningen. Märkningen har underlättat för konsumenter att göra energimedvetna val av modell vid sina inköp. Bara under det senaste året sparade ekodesignkraven de europeiska konsumenterna 120 miljarder euro i energikostnader enligt EU:s vice ordförande Frans Timmermans.

Mer information än på energidekalen

Energimärkningen ger en mycket god jämförelse mellan olika produktval inom samma kategori men jämför dock inte med helt andra alternativ. Några exempel:

En induktionshäll drar omkring 20 procent mindre elektricitet än en keramisk termohäll och ungefär 30 procent mindre än en äldre gjutjärnshäll. Den jämförelsen syns inte på en enskilda energidekalen, men det syns på elförbrukningen.

Handdiskning är ett sämre alternativ än att använda diskmaskinen. Jämförelser från bland annat Energimyndigheten visar att det kan gå åt fyra gånger så mycket energi när vi handdiskar eftersom det kräver mer varmvatten. Den jämförande informationen får konsumenten inte heller på energidekalen.

En mikrougn ger möjligheter att värma mindre mängder mat eller vatten mer energieffektivt än på spisen eller i ugnen. Fryst mat tinas billigast i kylskåpet som dessutom då får hjälp att hålla temperaturen nere. Det framgår inte heller av energidekalen.

För tvättmaskiner och diskmaskiner använder den energimedvetna ECO-programmen.  ECO-läget kräver mindre vatten och en lägre temperatur än de flesta inställningar. Vanligtvis tar det dock längre tid att få samma rengöringsresultat. Det beror på att uppvärmning av vattnet förbrukar mest energi. En längre tvätt gör att vattnet inte behöver vara riktigt så varmt eftersom tvättresultatet beror på en kombination av temperatur, bearbetningstid, tvättmedel och mängd vatten. Så det sparas energi, även om tiden inte sparas. Och ingen behöver bli besviken över tvätt- och diskresultaten. Maskinernas energibetyg har beräknats utifrån på dessa ECO-program.

Energi = Framgångsfaktor 2023

Så visst är just den välexponerade energieffektiviteten en framgångsfaktor för branschen de kommande åren där just betoningen av produkter med hög energieffektivitet blir allt viktigare för våra konsumenter. Inte bara Airfryern visar detta utan också hela det sortiment som branschföretagen erbjuder marknaden. Så låt oss höra detta under 2023 – Energieffektivitet åt alla – ropen skalla! Energisystemet ska inte falla.

Text: Kent Oderud