2023.11.22
Black Friday blev Black Week – och blir Black Month
Black Friday, en tradition som började i Philadelphia, USA, under 1960-talet, har genomgått en stor utveckling. Från att ha varit en enskild shoppingdag har den expanderat till en hel vecka och nu, enligt nyare trender, till och med en hel månad. Denna dag, känd för att kickstarta julhandeln och vända butikers röda siffror till svarta, har blivit en global företeelse.
I Norden fick Black Friday sitt genombrott år 2013. Sedan dess har dagen blivit allt mer betydande, med butiker och e-handelsplattformar som erbjuder lockande rabatter. Elgiganten, en ledande aktör i branschen, rapporterade en försäljningsökning på 21 procent under Black Friday 2018 jämfört med föregående år, vilket var ett rekord i Sverige.
Niclas Eriksson, VD för Elgiganten, noterade en ökning av snittköpen med 50 procent under Black Friday de senaste tre åren fram till 2018. Eriksson betonade även en växande trend mot mer avancerad teknik och smarta hem-produkter, vilket speglades i försäljningssiffrorna.
Även ifjol fortsatte siffrorna uppåt då flera kunder passade på att uppgradera och digitalisera sina hem enligt Elgiganten, som berättar att produkterna som dominerade försäljningen var bland annat airfryers, robotdammsugare, TV i storlekar 65 tum och uppåt, hörlurar och kyl- och fryspaket
Dagen blir allt längre
Reaperioden har dessutom tydligt förlängts. Enligt Nets, en betalleverantör, har fysiska butiker ökat sin försäljning sedan pandemins avslut. Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, påpekade efter Black Friday 2022 att medan e-handeln växt varje år, är det nu fysiska butiker som vinner under reaperioden vilket visar på en återgång till traditionell shopping efter två år med restriktioner.
Nets statistik visar dock att själva Black Friday fortfarande är den klart största handelsdagen. 2022 var handeln på nätet mest intensiv mellan klockan 12 och 13 på fredagen då konsumenter passade på att shoppa under lunchen. Total sett noterades dock störst volymer mellan klockan 16 och 17, då inköpen i fysiska butiker ökade när kunderna var på väg hem från jobbet.
– Det är tydligt att reaperioden dras ut allt mer i båda kanaler – Black Friday har definitivt blivit Black Week och allt mer en Black Month, sade Patrik Müller 26 november ifjol.
November nästan ikapp december
HUI Research släppte 8 november ”Julhandelsrapporten 2023” i vilken vi kan läsa att viss försäljning i julhandeln succesivt förskjutits från december till november. Under 2022 spenderades nästan lika mycket i november som i december inom sällanköpsvaruhandeln. Förklaringen finner vi i novembers intensiva reaperiod i kombination med krympande konsumtionsutrymme för hushållen som tvingar konsumenterna att planera köpen ytterligare, enligt HUI. Många konsumenter passar med andra ord sannolikt på att fynda julklapparna redan under Black Friday.
Enligt Prisjakts ”Konsumentkompassen Q4 2023” är intresset för Black Friday starkare än någonsin. Peter Greberg, VD på Prisjakt, rapporterade att 31 procent av de tillfrågade planerar att handla under Black Friday, en ökning jämfört med förra året.
Sammanfattningsvis har Black Friday utvecklats från en enskild shoppingdag till en omfattande handelsperiod som sträcker sig över en hel månad, vilket revolutionerar handelsmönstren under årets sista kvartal.
Text: Ola Larsson