2023.12.18

Black Friday ökade – Black Week minskade 

E-handeln under Black Week minskade i år med 2,2 procent jämfört med ifjol, samtidigt som Black Friday – som stod för en tredjedel av veckans försäljning – ökade med 2,4 procent, enligt en rapport från Prisjakt och Svea Bank. 

Prisjakt och Svea Bank skriver att det är positivt för konsumenter att andelen produkter med lägre pris under reaperioden har ökat, medan snittrabatten däremot var marginellt lägre, och att fredagen fortsatt är den dag med flest prissänkta varor och mest rabatt. 

– E-handeln har det tufft just nu och därför är det roligt att se att Black Friday ökar. Trots att svenskarna har gjort färre köp har man spenderat mer per order. Samtidigt har resterande tidsperiod gått ned något. Konsumenterna är mer prismedvetna och eftertänksamma nu vilket syns i årets siffror, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank. 

Årets statistik från prisjämförelsesajten Prisjakt visar också att en större andel produkter var rabatterade under det som kallas Black Month (1-24 november) än föregående år. Däremot har den genomsnittliga rabattsatsen sjunkit. Årets genomsnittliga prissänkning låg på omkring 20 procent, jämfört med tidigare år då den har legat runt 22 procent. Samtidigt visar en undersökning från Kantar på uppdrag av Prisjakt att konsumenterna förväntade sig rabatter på i genomsnitt 37 procent. 

– Prisjakts data visar att det var fler produkter på rea i år, men att prissänkningarna inte motsvarade konsumenternas förväntningar. Det kan med andra ord vara så att man hoppats göra ännu större fynd och därför väntat in själva Black Friday, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt. 

Färre men dyrare produkter köptes 

Svea Bank berättar inte hur mycket pengar svenskarna e-handlade för, men säger att det som sticker ut är att ordervärdet under Black Friday i genomsnitt steg med 7,4 procent per köp och att den populäraste tidpunkten att e-handla på Black Friday är 21:50. 

Svea Bank anger att den procentuella förändringen i omsättning under Black Friday 2023 jämfört med 2022 var 2,4 procent, medan förändringen i antal transaktioner var -4,7 procent. Färre men dyrare produkter har alltså inhandlats. 

Motsvarande siffror för Black Week var -2,2 procent (omsättning) och 0 procent (transaktioner) och för Black Month blev resultatet -1,8 procent (omsättning) och -4,4 procent (transaktioner). 

Underlaget hämtas från samtliga populära betalsätt (betalkort, Swish, direktbank, faktura och delbetalning) som tillsammans representerar 93 procent av den digitala betalmarknaden i Sverige, anger Svea bank. 

Bland årets mest trendande produkter under Black Week återfinns kylskåp, där sökintresset ökade med 91 procent jämfört med ifjol, enligt Prisjakt. 

Ehandel.se skriver att den totala omsättningen under Black Week 2023 blev lite mer än 7,9 miljarder kronor, vilket är nära fjolårets 8 miljarder kronor, och siffrorna kommer från Svensk Handel. 

E-barometern pekar på julen 

Postnord skriver i sin E-barometer bland annat följande om årets Black Friday: Sedan 2018 har omkring tre av tio svenska konsumenter svarat att de planerar att handla under Black Week (källa E-barometern Black Week och julhandeln 2023). Eftersom e-handeln har växt över tid betyder ovanstående antal att det alltså är fler som tänker handla under Black Week, även om andelen är densamma som tidigare. 

Det ekonomiska läget gör också sitt till att stärka handlandet under Black Week. Enligt E-barometern är andelen som väljer att skjuta upp sina inköp till Black Week – av ekonomiska skäl – nästan tre gånger så stor i år jämfört med 2022. Även här är de yngre mest framträdande men den grupp som står för den största ökningen när det gäller planerad Black Week-shopping är småbarnsföräldrarna. Det är en av de målgrupper som påverkats allra mest av den dåliga konjunkturen och som är mest känslig för ekonomiska svängningar. Att spara pengar på nödvändiga inköp, genom att göra dem vid Black Week, blir både självklart och logiskt. 

Det är viktigt att också påpeka julens betydelse för ett allt starkare handlande vid Black Week. Fler konsumenter gör helt enkelt sina inköp av julklappar tidigare. ”Varför inte göra dem till rabatterat pris ett par veckor innan julstressen?” Så har det varit under många decennier i USA och på senare tid har strategin även nått oss i Norden. 

Text: Ola Larsson