2022.06.08

Elon Expo 2022 – Startskottet för nya Elon

Sammanslagningen mellan Elon och Electra blev klar för två veckor sedan, så förra veckans Elon Expo kan ses som startskottet för nya Elon.

 

Under de fyra dagar Elon Expo 2022 pågick besöktes de 100 utställande leverantörerna på mässan av drygt 2000 personer från Nordens alla fem länder. I år var mässans omfattning större än någonsin tidigare, med produkter för hela hemmet – MDA, SDA, CE och belysning.

APPLiA besökte Elon Expo 2022 mässans näst sista dag (2 juni) och innan mässan öppnade portarna kl. 09.00 hölls ett morgonmöte kallat ”Starta Morgonen Med Elon” där Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig på Elon Group, agerade moderator och ställde frågor till Elon Groups nyckelpersoner på scen.

Kan ni sammanfatta 2022 så här långt?

Stefan Lebrot, VD och Koncernchef Elon Group AB, förklarade att det har varit ett tråkigt och intensivt första halvår, med mycket administration, jurister etc. och att Sverige har de tuffaste och strängaste börsreglerna i världen, men att processen som påbörjades i november avslutades förra veckan.

”Nu är vi ett företag, juridiskt och finansiellt, och nu måste vi bli ett företag inte bara på papper utan också i verkligheten”, sade Stefan Lebrot.

”Våra butiker får en större palett produkter att välja bland, och vi skall skapa högre effektivitet i och med sammanslagningen”, sade Anneli Sjöstedt, Vice VD Elon Group AB.

Vad får vi kämpa mest med framöver?

”Det händer mycket i världen, och vi som arbetar med sällanköpsvaror kan drabbas av den möjligen kommande lågkonjunkturen, men det är vi medvetna om och förberedda på”, sade Anneli Sjöstedt.

”Vår största konkurrent är inte det brittiskägda företaget med nordiskt huvudkontor i Norge, utan det är resebolagen. Jag ser positivt på marknaden, trots att vi sysslar med sällanköpsvaror, sade Stefan Lebrot.

Elon Group har nu lager i Kalmar och Örebro samt 150 anställda från bolaget som tidigare hette Electra plus 150 anställda från det tidigare Elon Group. Exakt hur det kommer utvecklas och fungera framöver – för att spara 50 miljoner kronor i synergieffekter över fem år – får framtiden utvisa, men klart är att de kommer ha ledningsgruppsmöten månadsvis, både fysiskt och digitalt.

Anneli Sjöstedt berättade att de i Kalmar har TPL (tredjepartslogistik) med tillväxt, och de tre största kunderna idag är Allente, Halebop och Uret.

Pizzakurs & Airfryer

Via videolänk dök kocken Niklas Ekstedt upp på scen, och berättade att han precis genomfört en pizzakurs för Elon i sin trädgård – med en pizzaugn han lånat av Elon.

Niklas Ekstedts tips är att tänka på att göra ovala istället för runda pizzor i en pizzaugn, eftersom de annars blir ganska små. En sak som tydligt framgick i samtalet med Niklas är att han definitivt föredrar kolgrill, och anser att gasol är att använda i de fall man inte kan grilla med kol på grund av till exempel en bostadsrättsförenings regler eller liknande. Elgrillar nämndes inte ens i diskussionen…

En annan sak som framkom i samtalet med Niklas är att han är positivt överraskad av produkten Airfryer, som han trodde mest var en plojgrej. Niklas berättade att hans familj ofta värmer mat med Airfryer med bättre resultat än med mikrovågsugn.

Niklas nämnde också att han rostar egen müsli till frukosten på fem minuter i sin Airfryer, och då framkom att Anneli – som gör sin egen müsli – inte har någon Airfryer…

Marknad & e-handel

Christian Dahlborg, CMO Elon Group AB, tog plats på scen och berättade att Elon Group kommer ha en stor sommarrea och en kampanj i samband med Lollapalooza 1-3 juli i Stockholm. Och i höst blir det stort fokus på tv-programmet Så Mycket Bättre där Elon är sponsor för femte gången.

Morgonmötets deltagare fick också se Elons nya reklamfilm för första gången, i en version som är 55 sekunder, men de versioner som kommer visas online och på tv kommer att vara kortare. Temat för nya reklamfilmen är ”För små och stora förändringar”.

Jakob Dahlner, CECO Elon Group AB, berättade att de har en ny e-handelslösning för företagare på gång. Denna ska fungera som ett komplement till elon.se och förses med mer innehåll i form av till exempel guider och ”bäst i test” den närmaste tiden.

”Live-shopping exploderade under pandemin och fortsätter nu. Vi har verktygen och skall rulla ut detta så att kunder kan tala med personal från just sin butik”, sade Jakob Dahlner.

Avslutningsvis på detta morgonmöte korades PR Home till ”Årets bästa leverantör Belysning”, och representanten från företaget som tog emot pris på scen berättade att trenden med mycket naturmaterial fortsätter. Under pandemin har vi velat ha det varmt och mysigt hemma, och det vill vi även fortsättningsvis.

Bildtext: Camilla Waldmark samtalar med Stefan Lebrot och Anneli Sjöstedt på ”Starta Morgonen Med Elon” på Elon Expo 2022 den 2 juni.

Text & bild: Ola Larsson