2022.05.03

IFA 2022 blir en mässa i full skala

Jens Heithecker, Executive Vice President Messe Berlin Group & IFA Executive Director, inledde IFA 2022 Global Press Conference den 27 april med att berätta att hans viktigaste uttalande är att IFA kommer arrangeras i full skala 2022.

 

Det är dags för det nya normala, som inte är detsamma som det som var det normala 2019 eftersom så mycket har förändrats, men det är dags att träffa andra människor igen, sade Jens Heithecker, och berättade att 15 av topp-20 utställarna har bekräftat att de kommer ställa ut på IFA i år.

Pandemin utlöste en boom för digitala produkter, och de senaste två åren har vår värld blivit mer digital än någonsin tidigare, med innovation inom såväl produkter som tjänster. Det som saknats är hands-on, vilket är mycket viktigt till exempel när det gäller att jämföra olika teknologier/produkter med varandra.

”Vi är säkra på att IFA 2022 kommer att bli en succé. Timingen, 2-6 september 2022, är perfekt. Det gäller att se till att boomen inte dör ut. Och retailers vi talat med förväntar sig att varenda varumärke de arbetar med skall vara på plats på IFA”, sade Jens Heithecker.

Norbert Herzog, Global Strategic Insights GfK

Norbert Herzog, Global Strategic Insights GfK

GfK om trender & utmaningar

Norbert Herzog, Global Strategic Insights GfK, talade på presskonferensen om trender och utmaningar 2022, och berättade bland annat följande:

* Tillväxten inom konsumentteknologisektorn har bromsat in kraftigt – prognosen är att tillväxten 2022 blir 35 miljarder Euro jämfört med 150 miljarder Euro 2021.

* 63 procent av arbetare skulle föredra att arbeta hemifrån minst tre dagar i veckan. Detta driver premium, eftersom man vill ha premiumprodukter hemma.

* Premiumvarumärken ökade sin försäljning med 32 procent 2021 jämfört med 2020, medan totala marknaden i Europa ökade med 7 procent.

* Konsumenter vill uppgradera, så innovation är mycket viktigt.

Norbert Herzog nämnde som exempel att idag kostar den bäst klassade (A) 8kg tvättmaskinen 72 procent mer än en tvättmaskin med energiklass D. Hållbarhet är viktigt.

Virtuellt kompletterar

Eftersom inte alla kan resa till Berlin på grund av olika saker, kommer mässan även att i stor utsträckning vara tillgänglig virtuellt, så att även de som inte kan vara på plats kan ta del av till exempel presskonferenser och keynotes.

”Vår bransch driver den virtuella världen, men virtuella upplevelser kompletterar bara det verkliga livet, de ersätter det inte, och det är för att det helt enkelt inte finns något som kan jämföras med den verkliga upplevelsen”, sade Jens Heithecker.

Ola Larsson