2023.09.20

Lanseringar på IFA – energieffektivitet, hållbarhet, UX och AI 

När det gäller vitvaror på IFA i år fokuserades en hel del på energieffektivitet och hållbarhet, samt användarupplevelse och artificiell intelligens. Flera produkter premiärvisades på mässan, och här är några exempel från Samsung, BSH, Electrolux och Miele.  

Samsung 

Att energieffektivitet är ett viktigt fokusområde lär få ha missat, och på IFA 2023 kunde vi i Samsungs monter se nästa års sortiment av tvättmaskiner, där det kommer finnas modeller med upp till 40 procent mindre energiförbrukning än vad som behövs för att nå gränsen för energiklass A. Samsung kallar dem tvättmaskin A-40%.     

– Modellen är en teknisk prestation, särskilt när det gäller de smarta funktionerna och energieffektiviteten den erbjuder, säger Junhwa Lee, EVP och chef för Customer Experience Team för Digital Appliance Business på Samsung Electronics. 

Samsung berättar att tvättmaskinen A-40% är försedd med AI Wash, som använder sig av avancerade avkänningsfunktioner för att förbättra tvättprestandan och minimera spill, och att den effektivt kontrollerar mängden vatten och tvättmedel genom att analysera tygets vikt, mjukhet och nivån av smuts. 

En annan trend inom tvätt är större kapacitet, och Samsung visade upp en kombinerad tvättmaskin och torktumlare med en kapacitet på hela 25 kg tvätt samt 13 kg tork, Bespoke AI tvätt/tork kombo, som under skalet har Digital Inverter Heat Pump teknologi – torktumlaren använder alltså en värmepump. Tillgängligheten för produkten kommer att variera mellan olika länder, och lanseringsdatum för Sverige är oklart, liksom vilken energiklass den har. 

Samsung lanserade på IFA 2023 också allt-i-ett matlagningsappen Samsung Food, för receptsökning bland fler än 160 000 recept, sparande och delning, måltidsplanering och matlagning. Appen ansluter till användarnas kök och skickar rätt tid och temperatur till kompatibla Samsung-ugnar. 

I slutet av året kommer Samsung Food, med hjälp av Food AI, att tillhandahålla personliga recept som återspeglar användarens kostbehov, som att till exempel konvertera ett recept till en vegansk version med bara några få tryck, meddelar företaget, och berättar att nästa år kommer Samsung Food, med hjälp av Vision AI-teknik, även att använda sig av bilder tagna på måltider för att kontrollera näringsinformation, känna igen ingredienser och även rekommendera de bästa recepten att använda dem i. 

BSH 

Bosch presenterade på IFA 2023 bland annat vitvaruserien Green Collection, med produkter som inte bara har låg energiförbrukning utan också är tillverkade av mer miljövänliga material, med mindre koldioxidutsläpp vid tillverkningen. 

Siemens presenterade ifjol sina första AI-applikationer för köket med ugnen iQ700 med en bryningssensor och i år tog de nästa steg med det nya matigenkänningssystemet, som identifierar ett 40-tal olika rätter, som ska göra det enklare än någonsin att använda ugnen. 

Siemens har också tänkt till när det gäller hällen, och visade en modell där man istället för att reglera effekten via nivåer för första gången kan välja en exakt temperatur – precis som med ugnen. 

Home Connect fanns givetvis också representerat hos BSH och där demonstrerades hur ”Ekoprognosen” kan visa till exempel hur mycket vatten och energi de olika diskmaskinsprogrammen förbrukar. Denna Home Connect-funktion ska hjälpa konsumenter att få en bättre överblick över förbrukningen av sina hushållsapparater redan innan programmet startar, så att programvalet kan justeras vid behov.  

Electrolux 

Electrolux visade på IFA 2023 för första gången upp AEG EcoLine, ett dedikerat urval av företagets mest resurseffektiva apparater som täcker alla större produktkategorier och syftar till att hjälpa konsumenter att minska klimatpåverkan samtidigt som de ger högkvalitativ prestanda. 

Det var också världspremiär för AEG SaphirMatt induktionshäll med reptåligt glas, som anges vara upp till fyra gånger mer reptålig än traditionella hällar, samtidigt som det ska gå dubbelt så snabbt att rengöra den, och den mattsvarta finishen anges vara 80 procent mindre reflekterande.  

Miele 

Mieles mest spektakulära, nya produkt på IFA 2023 var Miele Aerium, en produkt för att fräscha upp plagg och andra accessoarer. 

En elegant klänning kan bli skrynklig efter bara några timmars bärande, köksaromer från en måltid på den lokala pizzerian dröjer kvar i din jacka, eller du råkar hamna i ett skyfall i överrock – tre exempel som lämnar plagg som å ena sidan inte behöver tvättas men å andra sidan inte kan läggas tillbaka i skåpet. Miele lanserar Aerium, som lösningen för att fräscha upp, släta ut och torka alla typer av textilier, med luft, ånga och fina dofter, men utan rengöringsmedel och utan användning av stora mängder vatten. 

– I vissa länder i Asien är klädvårdskåp redan storsäljare; i Europa är de dock fortfarande så gott som okända, säger Markus Miele. 

Skor, hattar, gosedjur och till och med ryggsäckar återställs till sin forna friskhet i Miele Aerium, anger företaget, och berättar att beroende på individuella behov finns tre program tillgängliga, som vid behov kan kombineras med alternativet ”Hygiene” för att döda bakterier och virus. Beprövade komponenter som en ånggenerator eller en värmepump, kända för kunder från ångugnar och torktumlare, ska säkerställa effektiv och tillförlitlig drift. 

Text: Ola Larsson