2022.09.13

Leverantörernas intryck från IFA 2022

Efter tre års uppehåll på grund av pandemin anordnades IFA 2022 i Berlin 2-6 september, och Messe Berlin meddelar att mässan besöktes av drygt 161 000 personer, varav 2 500 från media. 2019 var antalet besökare 238 700 personer, varav 5 360 från media.

APPLiAnytt har pratat med några av våra medlemmar och leverantörer på mässan för att ta reda på hur de upplevde mässan, vilka trender de såg och vad de viktigaste budskapen från dem var.


Wilfa – Mattias Forsell
– IFA 2022 var cirka 30 procent mindre och det gav såklart en annan mässa än tidigare, vilket kan vara både positivt och negativt. När det gäller trender så var det väldigt mycket färg 2019 men nu är det mer sobra färger som gäller. Efter tre år med teams och bilder var det extremt viktigt för oss på Wilfa att närvara på mässan och visa det bolag vi är. Låta besökarna känna och klämma på produkterna, träffa partners och visa upp det fulla koncept vi jobbat med under många år.

Severin – Robert Marcuse
– Det var kul att vara på mässa igen. Generellt var det inte riktigt lika mycket folk som tidigare men många är fortfarande lite avvaktande och kanske avstår från besök då det inte alltid är solklart om eventet blir av. För min del tyckte jag att det var bra med besökare, en hel del privatpersoner men det är ju en publik mässa.

– Jag noterade en uppsjö av airfryers och skaftdammsugare på mässan. Både hos märkesleverantörer, de mindre företagen med egna märken och i Kina-hallarna. Därtill såg jag flera retroprodukter i allt ifrån kaffebryggare och brödrostar till kyl/frys och mikrovågsugnar i många olika retrofärger.

– Det viktigaste för oss på mässan, förutom att närvara och visa upp vårt varumärke, var att presentera världsnyheten FILKA, den första helautomatiska filterkaffebryggaren.

Electrolux – Palle Laursen
– Det visade sig under mässan att IFA har varit mycket saknad av många. Vi tror att folk har saknat möjlighet att få träffas personligen, röra och känna på produkter. I år var det en väldigt härlig och positiv stämning kring de innovationer som visades. Folk var nyfikna och det var en hög energinivå på mässan.

– Sedan IFA 2019 verkar det som att många leverantörer har fokuserat på vidareutveckling av ny design, vidareutveckling av de möjligheter som uppkoppling ger, men också att erbjuda mer hållbara lösningar för konsumenterna. Nyckelområdena för de flesta leverantörer var uppkoppling och hållbarhet. För Care presenterades speciellt mikroplastlösningar av de flesta leverantörer.

– Det viktigaste budskapet från vår sida under mässan var ”human-centric”, det vill säga produkter och lösningar framtagna med konsumenten i fokus, och hållbarhet. Konsumenten står i centrum för allt vi gör. I vår utveckling, i vår kommunikation, i vår kontakt med konsumenter – i allt. Vi vill säkerställa att konsumenten får den bästa upplevelsen av våra produkter. Detta återspeglas i de nyheter vi tar ut på marknaden.

– Under årets IFA var de viktigaste nyheterna från vår sida våra nya AEG tvätt serie – Ruby, en helt omdesignad inbyggd Cold-plattform och vidareutvecklingen av vårt sortiment av hällar med integrerad fläkt.

– Sedan är hållbarhet ett otroligt viktigt område för oss. Vi är extremt noga med att inkludera hållbarhetsperspektivet i allt vi gör. Allt från hur vi producerar, val av material som används till vilken energiförbrukning våra produkter har. Vi vill kunna ta ut våra produkter på marknaden på det mest hållbara sättet och göra det möjligt och enkelt för konsumenten att göra hållbara val.

BSH – Olivier Rothmann
– IFA försvarade sin position som den ledande internationella mässan i Europa för hemelektronik och hushållsapparater, och det var fantastiskt att äntligen få träffas igen och visa upp våra nya produktinnovationer. Trots de svårigheter som världen står inför var det en bra och positiv stämning bland både producenter och återförsäljare.

– Det var mindre fokus på lanseringar av nya produkter och mer fokus på att presentera helhetslösningar, som hållbara och uppkopplade produkter som ingår i digitala ekosystem. Vi såg dessutom större volymkapacitet inom vissa produktkategorier, till exempel kategorin kyla och tvätt.

– Det viktigaste budskapet från oss på IFA i år var att BSH har ett tydligt fokus på uppkopplade och hållbara hushållsapparater med innovativa, smarta tekniska lösningar och tjänster, vilket förbättrar livskvaliteten för våra konsumenter varje dag. Till exempel kommer vi att lansera nya premiumserier av ugnar, Siemens iQ700 och Bosch Series 8, som har utvecklats helt och hållet baserat på feedback från våra konsumenter. Samtliga ugnar har Home Connect och vissa av ugnsmodellerna levereras med en kamera samt en ny funktion som kallas ”Individual Browning”. I Home Connect-appen väljer man hur maträtten skall tillagas samt hur pass välgräddad man önskar den. Kameran i ugnen övervakar tillagningen och via AI (Artificial Intelligence) vet ugnen när maträtten har uppnått den önskade gräddningen och stänger av sig automatiskt. På så sätt får man ett perfekt resultat utan att konstant övervaka ugnen. Vill man, kan man såklart följa tillagningen och gräddningen via kameran i Home Connect-appen.

Miele
– Det var extra stor glädje att träffa kunder och kollegor efter flera år med avsaknad av fysiska möten och nätverkande. En övergripande trend på mässan i år var att hållbarhet stod i fokus på olika sätt. Mindre vatten, mindre energi, mer återvunnet material och så vidare.

– Utöver våra produktnyheters fördelar var hållbarhet vårt absolut viktigaste budskap. Hur Miele fokuserar på hållbarhet under hela produktens livscykel med allt från val av råvaror och tillverkningsprocess till vikten av produkternas långa livslängd. Ett viktigt budskap är också produktens miljöpåverkan hemma och hur konsumenten även själv kan minska miljöpåverkan vid användning av produkterna.

Text: Ola Larsson

Bild: Messe Berlin

 


Länkar till information från presskonferenser

Länkar till information från presskonferenser som anordnades 31 augusti och 1 september finns nedan.

BSH 

Miele

Samsung 

Electrolux 

Haier Europe 

Wilfa