2023.08.30

Prenumerera på renoverade eller nya hushållsprodukter 

 AtEase är namnet på Electrolux nya prenumerationsbaserade produkttjänst som är en del av företagets arbete för att minska elektroniskt avfall och bidra till den cirkulära ekonomin. Tjänsten innebär att konsumenter har möjlighet att prenumerera på en renoverad eller en ny produkt. 

Electrolux uppger att AtEase är en all-inclusive-tjänst som täcker allt som behövs för att hålla apparaten igång, inklusive proaktivt underhåll, automatiska leveranser av tillbehör och support. Produkten byts dessutom ut inom tre dagar om ett fel uppstår under prenumerationen och varje produkt som returneras till Electrolux renoveras för återanvändning eller används åt att ge liv i nya apparater genom att donera sina delar. 

– Om produkten är för skadad eller sliten för att renoveras kan vi återanvända delar som kretskort, gummistötfångare eller höljen för att förlänga livslängden på andra produkter. Faktum är att 75 procent av de delar vi använder vid renoveringen av en robotdammsugare har skördats från en uttjänt produkt, säger James Ostridge, Product as a Service Director, Electrolux. 

Prenumerationstjänster idag och imorgon

Electrolux lanserade 2019 en pilottjänst som erbjöd svenska konsumenter att prenumerera på robotdammsugaren Pure i9, och sedan juli 2022 har Electrolux erbjudit hyresvärdar i Sverige ett liknande program av vitvaror-som-en-tjänst för installation, underhåll och reparation av vitvaror, förlängning av produktens livslängd och minskning av elektroniskt avfall. 

Företaget har också lanserat en liknande prenumerationstjänst för konsumenter i Singapore 2022, som erbjuder uthyrning, installation, reparation och återvinning av produkter. 

Produkterna som för närvarande erbjuds genom AtEase inkluderar robotdammsugare och luftrenare men ytterligare produkter, inklusive köks- och klädvårdsprodukter, kommer att inkluderas i tjänsten med tiden. 

Tjänsten kan ge ringar på vattnet 

Electrolux är idag ensamma om en prenumerationstjänst likt denna på den svenska marknaden men enligt APPLiAs rundringning bland medlemmarna kan det bli aktuellt hos fler leverantörer och varumärken inom en snar framtid.  

– Det är en spännande tjänst och ett steg i rätt riktning för branschen. Även om vi inte har något liknande i dagsläget ser vi över hur en prenumerationstjänst kan tillämpas på exempelvis kolfilter eller liknande, säger Ulrika Theander, vd för Smeg Nordic.  

– Vi har inte något liknande på gång i närtid men vi följer utvecklingen med stort intresse. Det är ett vettigt alternativ för konsumenterna och ligger väl i tiden, säger Jhonny Bergman, försäljningschef på BSH Home Appliances AB. 

BSH Home Appliances AB har idag tjänsten Blue Movement tillgänglig för den nederländska och tyska marknaden.

Text: Ola Larsson