2023.11.22

Produkter för robotar i framtidens hem 

För sjätte året i rad har Electrolux Group samarbetat med studenter från Umeå Institute of Design (UID) i Sverige för att utveckla produktidéer för framtidens hem. Årets uppdrag var att föreställa sig apparater för en hemassistentrobot som den primära användaren, och människor med olika behov som ägare.

– När vi ser på framtiden vet vi att robotar kommer att spela en större roll i hela våra liv. Det ger en fascinerande möjlighet att utforska hur vi kan designa hushållsapparater för personliga robotar att använda för att hjälpa konsumenter som står inför utmaningar. Vi var glada över att studenternas idéer löste utmaningar som deras användarmålgrupp ställdes inför, men det framkom också lösningar som en mängd olika konsumenter skulle uppskatta och till och med njuta av, säger Thomas Johansson, Design Director, Dish Care, Business Area Europe, Electrolux Group. 

Studenterna undersökte vilka nya lösningar och vilken produktdesign som skulle kunna vara lämplig om städning, matlagning, diskning och tvätt utfördes i första hand av roboten och i andra hand av människor. De designade för en mängd olika konsumenter, som till exempel synskadade, äldre par med begränsad rörlighet och äldre personer som bor ensamma. Nedan fyra av studenternas idéer. 

Tray Flex Assist 

Tray Flex Assist är en diskmaskinslösning för en robot som hjälper en blind konsument. Roboten bär tallrikar, glas och bestick till och från bordet i brickor med ett handtag upptill. 

Brickorna – i högkontrastfärger för dem med nedsatt syn – kan placeras direkt i diskmaskinen. Diskmaskinen, som är röststyrd, har en öppning där roboten kan placera sin hand för att tvättas med en silikonborste. 

Senti 

Senti föreställde sig att roboten skulle dammsuga svåråtkomliga områden för äldre, som skulle städa tillsammans med roboten i sitt hem som ett sätt att hålla sig aktiv. 

Roboten lyfter dammsugaren och tillbehören från en dockningsstation, och rengör enligt instruktioner via appen. Roboten återför dammsugaren till sin dockningsstation, tömmer dammet och rengör tillbehören. 

Atmos 

Atmos syftar till att minska farorna och underlätta matlagningsprocessen med hjälp av en robot som assisterar en blind konsument. Teamet designade en spishäll med en uppsättning hål i toppen för att släppa ut ånga eller värme – men bara när en av de anpassade kastrullerna placeras ovanför det. 

Ångkokning och luftfritering är möjliga på spishällen. De rektangulära kastrullerna har fyra högkontrastfärger samt taktila markeringar. Roboten levererar dem också till bordet och tillbaka igen. Konsumenten kan styra allt via röstkommandon.  

Autocare 

Denna kompakta tvättlösning syftar till att en robot ska hjälpa en äldre person som bor ensam. Teamet designade en tvättkorg med fack och hjul, som roboten drar över till tvättmaskinen, inbyggd i köksmöblemanget i (mänsklig) midjehöjd. 

Trumman poppar ut ur väggen och roboten placerar klädesplaggen i den. Trumman hoppar in igen och visar den återstående tiden via stora, lysande siffror på framsidan. När cykeln är klar poppar trumman ut, en låda under öppnas och tvätten faller ut i lådan. Roboten kan hjälpa till att ta kläder som ska hängas på tork. 

– Nivån på elevernas berättande driver oss att bli bättre. Det här partnerskapet handlar inte bara om att vi delar med oss ​​av vår erfarenhet och expertis – vi lär oss mycket av dessa begåvade studenter när vi ser in i framtiden tillsammans, säger Martin Alexanderson, Senior Design Manager, CX Product Line Wellbeing. 

Tidigare teman har inkluderat design för ensamstående som bor i små utrymmen” (2022), ”flergenerationshem” (2021) och den ”nya normala” post-COVID-världen (2020). 

Text: Ola Larsson