2024.01.24

Teknologins framtid i fokus på CES 2024

En resa genom innovation och väderkaos, så beskriver APPLiAs vd Matts Spångberg sina intryck från CES 2024 i Las Vegas. Men är det här början på slutet av mässor som vi känner dem?

Varje år lockar Consumer Electronics Show (CES) tusentals besökare från hela världen. 2024 var inget undantag, trots de utmaningar som många europeiska resenärer mötte på vägen till Las Vegas till följt av flygförbud för Boeing Max och rekordkallt väder i östa USA. Men Las Vegas välkomnade besökarna med sitt sedvanliga väder: svala nätter och upp till 15 grader på dagarna.

Från elektronik till MedTech: en bransch i förändring

Förutom att mässan bekräftar sin position som en av de största och mest inflytelserika teknikmässorna i världen, börjar namnbytet till det Consumer Technology Association (CTA), synas alltmer i produktsegmentet. Årets upplaga gav besökarna en känsla av att befinna sig i en framtid som tidigare bara skildrats i filmer som ”Tillbaka till Framtiden” och ”BladeRunner”. För den som har möjlighet, är ett besök på CES en upplevelse som inte bör missas. Teknologins framsteg är inte längre en utopi – det är vår verklighet.

Ett tydligt tema för 2024 var MedTech. APPLiA har sedan flera år tillbaka medlemsföretag med produkter inom Personal Care men det som visades under mässan var framför allt produkter som tidigare mer eller mindre enbart används inom sjukvårdssektorn som nu blir möjlig för konsument att använda själv dagligen

”Innovation för ett bättre liv” var ett annat genomgående tema med fokus på det uppkopplade hemmet. Begrepp som ConnectLife och Connected to the Future var vanligt förekommande, där allt från vardagssysslor till träning och säkerhet kan hanteras via appar. Nyckelorden var ”efficiency”, ”smart”, ”AI-agent” och ”better life for all”, som speglar en bransch som är fast besluten att integrera teknik i varje aspekt av våra liv.

En annan intressant utveckling var användningen av AI och IR-glasögon. Många montrar var utan fysiska produkter, vilket öppnar upp för en diskussion om framtiden för mässor. Kan vi förvänta oss att framtidens mässor blir helt digitala? Och i så fall, hur viktigt blir det personliga mötet på dessa event?

Text: Matts Spångberg

Bild: Consumer Technology Association