2021.12.17

Marknadsföringslagen revideras 28 maj 2022

Här kan Ni kort läsa om de viktigaste förändringarna:

Nya informationskrav:

– för marknadsföring av identiska varor.
– för marknadsplatser online.
– för konsumentrecensioner.
Förbjudna marknadsföringsmetoder:
– Falska och manipulerade konsumentrecensioner/rekommendationer t.ex. genom att endast publicera positiva recensioner.
– Att påstå att en recension kommer från en konsument om detta inte har kontrollerats.
– Bristande information om betald reklam.
– Otillbörlig vidareförsäljning av reklam.
– Köpa ”likes” på sociala medier.

Nya krav för prissänkningar

    Vid en prissänkning ska det tidigare lägsta pris som varit under en period av minst 30 dagar före nuvarande prissänkning visas.
  • Gäller försäljning av varor till konsumenter både online och i butik.
  • Vid gradvis sänkning ska priset före första sänkningen anges.
  • Undantag för varor som kan försämras eller med kort förbrukningsdatum.

Nya krav vid försäljning online

– Informera om priserna blivit personligt anpassade på basis av automatiskt beslutsfattande och profilering.

Nya krav vid distansköp

– Reglerna gäller inte om konsumenten inte åtagit sig att betala dvs. vid gåvor och gratistjänster.
– Förändrade regler om ångerrätt för digitala tjänster och digitalt innehåll.
– Information måste ges om bl.a. möjliga kommunikationsmedel via Internet.