2023.04.18

Nästa stopp: Återhämtning

I tuffa ekonomiska tider konsumerar vi nya, billigare varumärken eller köper de märkesprodukter vi verkligen litar på. I alla fall enligt analysföretaget Growth from Knowledge (GfK) senaste digitala seminarium om konsumentteknik och konsumtionsvaror. 

Den 29 mars 2023 arrangerade GfK ett seminarium med rubriken ”State of Consumer Technology and Durables Webinar – Next stop recovery?” där Nevin Francis, Director Global Strategic Insights på GfK, talade om den globala marknadsutvecklingen och trenderna under 2022. Nevin Francis berättade att konsumenter gör en av två saker i tuffare ekonomiska tider, antingen väljer de att inhandla produkter från ett annat, och billigare, varumärke än de brukar, eller så köper de en märkesprodukt de litar på – men då inväntar de ofta kampanjer för att handla det de vill ha till ett bättre pris, förutsatt att köpet inte avser måste-ha-produkter som kylskåp eller dammsugare. 

GfK:s siffror visar att 35 procent av konsumenterna under 2022 bytte varumärke till ett billigare alternativ när de köpte en produkt de måste ha och att 48 procent av konsumenterna inväntade en kampanj innan de handlade den produkt de ville ha. 

– Premiumprodukter klarar sig alltid bättre i tuffa tider än instegs- och mellanprodukter, sade Nevin Francis. 

Som exempel på detta nämnde han att hällar minskade med 8 procent i värde under 2022 medan hällar med inbyggd fläkt ökade med 12 procent, och kylskåp backade med 6 procent medan kylskåp med franska dörrar ökade med 3 procent. 

MDA och SDA klarade sig bäst

GfK redovisade den globala försäljningen i värde under 2022, och av de sju kategorier som konsumentteknologi och hållbara produkter delats in i var det MDA och SDA som klarade sig bäst under fjolåret, med -6,7 procent respektive -7,3 procent jämfört med 2021. Jämför vi 2022 med 2019 ökade MDA med 5 procent och SDA med 16 procent. 

Klicka på bilden för detaljer

Klicka på bilden för detaljer

På frågan vad de skulle göra och fokusera på de närmaste månaderna, om de bara fick göra en sak, svarade seminariets deltagare enligt nedan.

– Fokus på behovsinnovation, som exempelvis energieffektivitet inom MDA, sade Nevin Francis. 

– Skapa en så enkel väg som möjligt för köpet, sade Alexander Dehmel, Head of Market Intelligence Germany/Austria GfK. 

– Se inte marknadsföring som en kostnad utan som en investering och bygg varumärket på lång sikt, sade Catherine Gibson, Global Head of Consumer Segmentation and Growth Activation GfK. 

Text: Ola Larsson