2025.05.26

April: Sämsta branschmånaden på länge

De spirande tecken på att APPLiA-marknaden håller på att tillfriskna, som synts de senaste månaderna, fick sig ett riktigt bakslag i april. Värdemässigt landade sell-in värdet för april nedåt med hela drygt 17 procent jämfört med samma månad 2024 och värdet för hela tertialet droppade därmed ner till minus 7 procent.  

En riktigt svag månad i Sverige

Vi får gå tillbaka långt i tiden i den svenska marknadsstatistiken för att hitta en sämre månadsjämförelse för branschen än den som månaden april uppvisar. Är det den kraftigt minskade bostadsproduktion av både flerfamiljshus och småhus som slår igenom? Eller är det en effekt av det minskade konsumtionsutrymmet hos invånarna i Sverige? Har priserna ökat så mycket p.g.a. det drastiskt höjda skatteuttaget av den hårt kritiserade elektronikskatten, att den ger konsumenterna större anledning att prisjämföra och handla från utländsk handel, som bara är ett ”klick” bort?

Postnords senaste rapport om e-handelns utveckling pekar ju på en kraftigt ökad införsel från andra länder – i topp ligger förstås Kina och Tyskland, men också Danmark placerar sig bland topp fem, enligt Postnord.      

Vitvaror (MDA) – en tuff uppförsbacke

Det behövdes en extra titt i APPstat-siffrorna för att den tuffa april-redovisningen skulle kunna förstås. Sell-in värdet för april är ner nästan 20 procent – ackumulerat (=YTD) så förlorade vitvarorna nu också kontakten med noll-sträcket (-5,8 %). Volymmässigt, för MDA samlat i april, landade siffran på minus 15 procent – se respektive produktområde i nästa bild.  

Hushållsapparater (SDA) – i samma motlut

De mindre hushållsapparaterna hade inte en lika nattsvart månad (april) som de större vitvarorna, och har nu i år placerat sig på en stadig nivå runt minus 10-procentstrecket jämfört med 2024.

För dessa varugrupper vilar vändningen från mörk till ljusare konjunktur tungt på att konsumtionen ökar generellt. Spridda ”småraketer” har redan brunnit av men det större köpfyrverkeriet startar bara om osäkerheten i privatekonomin försvinner och optimismen kan börja spira.   

Ont om ”småraketer” som ökar volym

Bland produktsegmenten är det endast köksfläktar och ”kitchen appliances” som pyser iväg som raketer med positiv volymutveckling hittills i år (se sammanställning ovan). I övrigt är det pyspunka inom de flesta andra varusegment.

Vi får leta ett tag i undergrupperna inom respektive segment för att hitta några områden med en positiv volymutveckling. Ett exempel är toppmatade tvättmaskiner som ingår i ”wash & dry”. Dessa har relativt små volymer i jämförelse med de frontmatade, men de har ett lägre snittpris och blir därför ett alternativ för hushållen när ekonomin kärvar. Detta kan förklara detta produktområdes positiva utveckling i år – både i värde och volym.    

En annan ”raket” bland småapparaterna är våffeljärnen som ingår i ”Kitchen appliances”. Denna förhållandevis lilla grupp har ökat sin volym med över 50 procent hittills i år. Det verkar som om våffeldagen inte gick helt obemärkt förbi i år!     

APPLiA Sverige

Kent Oderud

Ordförande